Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Opptrening etter sykdom
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Tilbake etter skade, hvor lang tid må jeg bruke?

Hei!

Har vært skadet lenge, og har nå prøvd å ta det med ro i to-tre måneder. Jeg har da nesten ikke brukt føttene,har stort sett bare gått innendørs. Før jeg ble skadet har jeg vært vandt med å trene mye. Nå lurer jeg på: Hvordan skal jeg trene meg tilbake til gammmel form, hvor raskt kan jeg gå frem? Las et svar der du skrev at 0-5 km på 3 måneder er svært mye, og jeg ble helt fra meg. 5 km synest jeg ikke er mye, og dersom det tar tre måneder å trene seg opp til å kunne jogge bare 5 km blir jeg aldri bra til eventuelle løp/fjellturer i sommer...

PS: Er litt usikker på om jeg er helt bra; kjenner ikke direkte smerte (stikkende), men har såkallet murring. Må den også forsvinne før jeg kan friskmelde meg?

Takk for flott side

-jente 21-

Generelt kan man si at det tar like lang tid å trene seg opp igjen til den samme formen som man var i før skaden, som avbrekket varer. Har du 4 uker skadeavbrekk, må du beregne å bruke 4 uker på å trene deg opp igjen til samme nivå. En som trener mye som deg selv, må kanskje, kan kanskje, beregne et tap på 2% av den totale treningsmengden uke for uke, og etter tre-fire måneder så ser du at det er ikke så ekstremt mye som skal bygges opp igjen, men at det likevel tar tid.

Murring er en type lavere smerte, og det kan tyde på at du enda ikke har fått hvilt ut i den grad at vevet har innhentet seg og begynt å bygge opp styrke og utholdenhet igjen.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Trene opp kroppen fra bunn
  - Brudd i Calcaneus - hvordan trene?
  - Hvordan trene opp kne skade?
  - Kneoperert skal sitte 2 mnd.i rullestol, alternativ trening?
  - Komme i gang igjen på fotball, har beinhinnebetennelse
  - Tilbake etter skade, hvor lang tid må jeg bruke?
  - fotballspiller opptrening av korsbåndsskade funger
  - Trening og jernmangel, trene mer?
  - Hvordan trene opp dårlig rygg?
  - Nyoperert, hva kan jeg trene?
  - Sliter med feber og infeksjoner, kan jeg trene?
  - Rev løst kragebenet, bra igjen nå, hvordan trene d
  - Instruktør sykemeldt, hvordan kommer jeg i gang ig
  - Kan jeg jogge som meniskoperert?
  - Skiløping og styrketrening, blir for mye?
  - Trening, stress og muskelstivhet/smerter
  - opptrening med nytt ledd
  - Prolaps, hvilke øvelser er bra?
  - preoperativ trening for kne
  - Opptrening etter lårbeinsbrudd
  - Før 800 timer på sykkelen, nå trene seg opp igjen?
  - Prolaps og jogging
  - Trening etter utmattelses-tilstand
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2019

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.