Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Kroppsvekt
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Jogger 15 km på 1,5 timer, riktig treningstype/men

Hei!

Vil først takke for en veldig fin nettside! Har to hovedspørsmål angående trening, vekt og kosthold. Jeg trener ca. 5 ganger i uken. Formålene mine med treningen er viktige for meg.

I tillegg til å få god kondis, så liker jeg å være ?lett på foten?. Da føler jeg jeg har det mye bedre med meg selv og alt går liksom lettere. Føler at overskuddet er der.

Treningen består av én ting jeg liker veldig godt; jogging.

Jeg jogger en rundløype på ca. 15km. Jeg holder et rimelig høyt tempo og bruker 1 time og 15-30 min. rundt løypa. Jogger ?non-stop? jevnt hardt og presser på i stigningene. Men passer på å holde meg under melkesyregrensa hele tiden.

(Vinterstid blir mye av joggingen erstattet av lange skiturer)

Anbefaler du denne type trening? Fungerer min treningsmetode bra til mine formål? Intervaller liker jeg nemlig ikke noe særlig.

Det andre er det at jeg føler jeg ikke får nok igjen av treningen i form av vekttap. Er glad i for eksempel sjokolade og brus selv om jeg begrenser det mest mulig. Men siden jeg trener såpass mye så tåler jeg vel en del kalorier? Kostholdet ellers er kanskje ganske ensidig og typisk ?hybelmat?.

Men får å ta et eksempel så føler jeg gjerne dagen etter en treningsøkt at jeg har liten energi. Da blir jeg bare nødt til å spise en sjokolade, og føler det hjelper på.

Men har du kanskje ideér til annen og sunnere mat jeg kan spise får å få opp igjen energien, slik at jeg ikke føler dette behovet for energi?

Har hørt at flere (6 måltider) småe måltider gjennom dagen anbefales for å holde oppe forbrenninga. Det er kanskje noe som hjelper? Hva kunne de måltidene bestå av?

Mange spørsmål her nå, men hadde satt umåtelig stor pris på svar!

Mvh. Milsluker´n =)

Jogging er en meget god treningsform! Så dette er flott trening. Rolig tempo med påbygning av volum, dvs. treningstid, flere kilometer, er rette og trygge veien å gå når du bygger opp kroppen din kondisjonsmessig. Da bygger du plattform og grunnlag som senere gjør at du fint tåler fartsøkning.

Forsøker du å øke løpsfarten, kan du fort bli overtrent. Det er lettere og bedre å holde samme farten, men heller utvide distansen bit for bit.

Joggingen skal gå lett. Overskudd i beina og kroppen, lav treningspuls som mulig, du begynner å svette ikke lett. Du har lyst til å spurte avgårde, du føler deg sterk, motivert og lysten kribler i kroppen med positiv god kløe- sånn føles trening når du har overskuddet inne og på topp.

Det er greit å spise 6 små måltider om dagen. Idrettsutøvere kan dra fordel av dette ved at magesekken ikke fylles med tunge måltider. Det blir ofte også et behov for mellom mellommåltid på grunn av treninger som sluker masse energi, og som gjør krav på inntak av ny næring.

Forbrenningen din vil ikke øke med flere måltider. Du kan ta dine tre daglige måltider og dele disse opp i 50 prosjoner. Disse kan du spre over alle de timene du er våken og kalle det for små måltider. Kroppens forbrenning blir den samme.

Fordelene med flere og mindre måltider, er primært at man er lettere i magen, at man mer presist kan styre matinntaket i forhold til dagens varierende fysiske aktivitet, og at man kan holde et jevnere blodsukker. Dette gjelder speseilt for utøvere som har lite fett i kosten.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Kroppsvekt og gangsperre
  - Hvordan kan jeg gå opp i vekt?
  - Hvordan er best å spise og trene for best mulig vektøkelse?
  - Kor tynn må du vere for å få six-pack?
  - Vekt
  - Hvorfor ingen vektnedgang?
  - Magefett og trening
  - Ungdom og vekt
  - Operert røket seneband..
  - korleis gå opp i vekt
  - calorier
  - Hva med oss som har motsatt problem av slankere?
  - Hvordan bli kvitt brede hofter?
  - Trim og overvekt: Kan jeg slanke meg på 4000 kalorier om dagen?
  - Opp i vekt! Men får det ikke til..
  - Vil ned 5 kg, men blir veldig fort sulten, går ikke ned
  - Gir stanozolol vektøkning og bør jeg bruke det?
  - bli kvitt magen på beste måten?
  - Hvor mye kardio må jeg kjøre for å gå ned 7-8 kilo?
  - Gikk opp 30 kilo ved graviditet- hvordan slanker jeg meg?
  - Må ned 10 kg på 5 uker, går det?
  - Muskelvekt versus fettvekt, hvordan måle?
  - Uønsket underhudsfett og kroppsform
  - hvordan spise eller trene meg feitere?
  - Vektøkning, gått opp 3 kilo på 2 uker!
  - Hvordan øke forbrenningen?
  - Går ikke ned i vekt, trener jeg feil?
  - Dansespill- er det trim?
  - Kan man bygge muskler samtidig som man slanker seg?
  - jente med høy forbrenning: Hvordan gå opp i vekt?
  - Framgangen har begynt å stagnere
  - Hvordan få vekk fettet på magen?
  - Jogger 15 km på 1,5 timer, riktig treningstype/men
  - Hva bør jeg spise?
  - Spørsmål om trening, kosthold og slanking..
  - Proposjonsproblemer, for store lår og hofter
  - Vekten har stagnert, jeg går ikke mer ned
  - gå opp i vekt
  - Trening/slanking
  - Hvordan går jeg ned i vekt effektivt?
  - Hvordan reduserer jeg fettet på magen?
  - feit son hulken og går ikke ned i vekt
  - mannepupper
  - Kirurgi nødvendig hvis mye løs hud?
  - Hva kan jeg gjøre med strekkmerker?
  - Undervektig, skadelig?
  - Jeg må ned i vekt, har du noen gode tips?
  - Vil bli sterkere, men ikke tyngre
  - Sunt/usunt fett på magen.
  - Trening uten å gå ned i vekt..?
  - noen som kan hjelpe meg?
  - 10 min. sykling brenner 100 kalorier?
  - Stabil vekt, hvordan oppnår jeg det?
  - Hvordan få spenst?
  - Hvordan få fram six-packen?
  - Ergometersykkel, trener med vekta går ikke ned
  - Vil bli litt tjukkere
  - strammere hud?
  - Fettprosent
  - Mulig å gå ned 10 kilo på 4 uker?
  - Frukt og Grønt, ned i vekt?
  - Psykologisk press- redusert prestasjon, hva kan gj
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2020

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.