Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Opptrening etter sykdom
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Trening og jernmangel, trene mer?

Hei !

Har fått konstatert jernmangelanemi (Hb på 9g/100ml) etter en del svimmelhet og slapphet i det siste.

Jeg er 41 år og driver en del utholdenhetstrening.

Skal i følge legen ta jerntilskudd i 2-3 mnd + fokusere på jern i kosten.

Har trent 5 dager i uken i lengre tid (løping / rulleski / sykkel), men nå sier legen at dette bør opphøre inntil at verdiene har normalisert seg igjen.

Har dere likevel noen råd om evt. trening (type trening) i denne perioden ? Kan man trene uten å "presse" seg alt for mye ? Hvordan kan man i såfall "lytte til kroppen" hvor grensen går ?

Jeg tror det er fornuftig å her følge legens anvisning, og legge vekk treningen inntil dine verdier har normalisert seg. Jeg ser ikke bort fra at det er langvarig overtrening som kan være hoved, eller mdvirkende årsak til din jernmanglel. Ro og hvile vil være et positivt virkende element for kroppen din i opphentingen av jernverdiene dine.

Man ser en del dyptgående overtreningssymptomer hos utholdenhetsutøvere. Folk med stor treningsmengde, høyt nivå, som bedriver utholdenhetstrening/konkurranser, kan ofte ha ganske spesielle og spesifikke symptomer/mangler, som følge av langvarig og kontinuerlig overtrening.

Legens anbefaling er legens anbefaling. Han har undersøkt deg og sett på dette. Jeg sier meg enig.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Trene opp kroppen fra bunn
  - Brudd i Calcaneus - hvordan trene?
  - Hvordan trene opp kne skade?
  - Kneoperert skal sitte 2 mnd.i rullestol, alternativ trening?
  - Komme i gang igjen på fotball, har beinhinnebetennelse
  - Tilbake etter skade, hvor lang tid må jeg bruke?
  - fotballspiller opptrening av korsbåndsskade funger
  - Trening og jernmangel, trene mer?
  - Hvordan trene opp dårlig rygg?
  - Nyoperert, hva kan jeg trene?
  - Sliter med feber og infeksjoner, kan jeg trene?
  - Rev løst kragebenet, bra igjen nå, hvordan trene d
  - Instruktør sykemeldt, hvordan kommer jeg i gang ig
  - Kan jeg jogge som meniskoperert?
  - Skiløping og styrketrening, blir for mye?
  - Trening, stress og muskelstivhet/smerter
  - opptrening med nytt ledd
  - Prolaps, hvilke øvelser er bra?
  - preoperativ trening for kne
  - Opptrening etter lårbeinsbrudd
  - Før 800 timer på sykkelen, nå trene seg opp igjen?
  - Prolaps og jogging
  - Trening etter utmattelses-tilstand
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2019

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.