Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Alder
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
helsepersonell oppfordret til å trene smertestedet

Hei!

Jeg er en ivrig leser av dine artikler om belastningsskader og trening. Selv sliter jeg med en belastningsskade i venstre ankel. For ca. halvannet år siden, gikk jeg inn for å trene seriøst. Jeg følgte et program jeg fant på www.marinejeger.no - ut i fra min fysiske tilstand var dette altfor hardt. I og med at jeg ikke hadde peiling på trening, trodde jeg mest og hardest mulig trening var det som måtte til for å øke den fysiske formen. Etter 3 måneder var venstre ankel så overbelastet at det oppsto smerter. Jeg fortsatte treningen. Etterhvert gjorde det så vondt når jeg jogget, at det måtte jeg kutte ut. Av en eller annen grunn, fikk jeg for meg at skaden antageligvis var beinhinnebetennelse, og at å bytte treningsaktivitet til sykling, ville fjerne problemet. Jeg fortsatte med samme intensitet i et halvt år, som resulterte i at ankelen ble totalt nedbrutt. Når jeg kom hjem fra jobb om dagene, var det så vondt i leggen at jeg nesten ikke orket å gå opp trappen hjemme. Deretter bar det til doktor, som skrev ut resept på en brexidol kur og orudis betennelse dempende krem. Jeg fikk beskjed om å fortsette treningen. Nå var det rett rundt juletider.

Etter et halvt år, uten forandring, ble det sommerferie, 3 uker. Jeg reiste til Rhodos, og var treningsfri i 2 uker. Til min overraskelse, ble foten god, jeg kjente ingen smerter. Nå som foten var god, var det jo kjekt å være med kompiser å spille volleyball, og fotball, i tillegg til treningen... Det

gikk ikke lenge før ankelen ble overbelastet igjen. Sommerferien tok slutt, og jeg begynte på jobb igjen, med belastningsskade.

Jeg har gått til 2 forskjellige fysioterapeuter, og til fastlegen min 2

ganger med dette problemet. Jeg har også lest ditt hefte

"Belastningsskader", og flere artikler om emnet - dog for sent...... I og med at fysioterapeutene sitt opplegg aldri har funket, har jeg mistet tillitt til helsevesenet. Jeg har følgt rådene jeg har fått til punkt og prikke.

Etter mye lesing på trim.no, er jeg nå klar over denne kunnskapen om de 7 dagene med hvile. Men, jeg har ikke tilgang på 7 dager fri fra jobb, og jeg får ikke sykemelding av helsevesenet. Har vurdert sterkt å slutte jobb, ta skjeia i min egen hånd, og fikse opp i problemet. Jeg jobber som murer, der

hverdagen innebærer mye tunge løft, og mye belastning på mitt skadede område... Jeg er frustrert, og deprimert. Vet ikke hva jeg skal gjøre!

Må forøvrig takke for mye bra, og interessant lesestoff! Etter 1 år med trening, gikk jeg over til en treningsmetode du la frem i en artikkel, om armhevinger. Øker nå med 1 rep. per uke, på blant annet dips, pull ups, armhevinger, sit ups, og crunches - og det fungerer som bare det!

Det er ille å høre at du oppfordres til å belaste et område som allerede er overbelastet. Dessverre er dette et vanlig, dog like alvorlig, feilgrep som leger og fysioterapeuter råder til. De har ikke kunnskap og innsikt i belastningsskader, og da kan rådene selvfølgelig bli helt på ville vanken. Det er en regelrett tippekonkurranse som bedrives.

Hvilen du fikk på sydenturen din, viser hvordan hvile helbreder deg. Problemet er at du skulle hatt en gradvis opptrapping av arbeidet ditt i etterkant av sydenturen. Når fulltidsjobben påbegynnes på direkten, dukker smertene opp igjen etter 2-3 uker kanskje, og så har du det gående igjen. Men det er om ikke mer et gyldig og fullgodt bevis for at du blir frisk av å hvile, og verre av å belaste. Så du har med god grunn mistet tilliten til helsepersonellet på dette området. De gir deg råd som vil invalidisere deg, dersom du følger dem. En belastningsskade kan kun bli verre av mer belastning, eller forbli like ille. Eller gjøre innhentingen tregere. Hvile er det eneste som hjelper.

Det er ille å leve med daglige smerter. Det sliter på humøret og livskvaliteten. Jeg vil råde deg til å ordne deg med sykemelding, og deretter tilrettelegge slik at du gjennom et års tid gradvis øker aktiviteten din. Da kan du være tilbake frisk som en fisk, sprek og smertefri.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Hvordan trene når man er over 60?
  - Må eg trene med foreldre?
  - mulig og stoppe veksten på kroppshøyde av styrketrening?
  - Dine teorier stemmer
  - Informasjon som virker!
  - M.E. heftet og opplegget fungerer
  - Heftene er meget bra!
  - Hukommelsestap av overtrening?
  - Kosttilskudd til 15 åringer
  - Gåturer bra for helsa egentlig?
  - Omhandler deres hefter Artrosisk tåledd?
  - Smell i nakken
  - Kan man begynne på slankeopplegget PLUSS uten innlagring først?
  - Bør man spise kun protein under deff med sl.opl.PLUSS?
  - Skal hoppetau som oppvarming medregnes i treningsmengden?
  - Tidligere 9.40 min. på 3000 m, 5 års avbrekk, anbefalinger?
  - Skadet, 3 kortisoninjeksjoner, kan jeg blir fortere bra igjen?
  - Treningsnarkoman stiv i kneet etter 16 døgn på krykker
  - Anbefalt alders grense på kreatin?
  - Får hodepine, prikkete syn, feber og høy puls av fotballtrening
  - Vil bruk av medisiner kunne gjøre pulsklokkens kaloritelling feil?
  - manualer- farlig?
  - Hvordan kvitte seg med smerter på framsida av kneskåla?
  - Er kreatin ansett som doping av NIF?
  - Fysioterapeuten fikser ikke Jumpers knee
  - Hvordan måler man fettprosenten sin?
  - max-grense 13 år? Kan ikke unge løfte vekter?
  - Dårligere tenner av myke tannkoster?
  - Legges grunnstyrke i tenårene?
  - kunstig hormon til sønn på 15?
  - Hvilke psykologiske endringer kan påvirkes gjennom fysisk aktivitet og mosjon?
  - Treningsmuligheter for ungdom, og aldergrense 16 år på gym
  - Hva er forskjellen mellom en elektrisk tredemølle
  - Kortisonbruk fjerner smertene, men de kommer igjen
  - Smerter i armene, kan jeg bli invalid? Jeg vil bare bli frisk
  - Alder og kondisjonstrening
  - Hvordan får jeg bort fett på undersiden av overarm
  - Høyre kroppsside er større enn venstre (tennisspil
  - Blir ikke kvitt smerter i albue, prøve anabole ste
  - helsepersonell oppfordret til å trene smertestedet
  - hva menes om Power factor training?
  - Kan jeg jogge som meniskoperert?
  - Farlig å trene når jeg er så ung?
  - Trim for pensjonister m/hjerte og epilepsiprobleme
  - Hvorfor går jeg ikke ned i vekt selv om jeg er sul
  - Er jeg for gammel?
  - Hvordan styrke ryggen når jeg har ryggsmerter?
  - Er det nok med en armheving mer i uka? Og hva med
  - Aktivitet: Hva forbrenner jeg flest kalorier av?
  - Helt forskjellige råd, hva skal jeg tro på?
  - Gutt 15 år trener, men går ikke opp i vekt
  - Farlig å trene hvis man er for ung?
  - Hvor mange sett med armhevinger er best?
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2019

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.