Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Alder
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Trim for pensjonister m/hjerte og epilepsiprobleme

Hei trimspesialister!

Jeg synes dere er flinke til å gi gode råd- til unge og friske mennesker. Men der finnes også eldre mennesker i dette landet som ønsker å holde seg så friske som mulig og ligge helsevesenet minst mulig til last så lenge som mulig.

Dessuten ønsker vi å ha det så gøy som mulig og det ved å ta ansvaret for liv og helse sjøl.

Sp. 1. : Hva vet du om trimming og epilepsi? Fremmer det eller reduserer det muligheten for anfall å trimme og er det forskjell på typer av trim og måten å gjøre det på?

Sp.2.: Det samme gjelder angina pectoris etter en by-pas operasjon. Selv om livet har gitt en noen skar kan en vel ikke gi opp, men stå på og holde seg i form eller hva? Det gjelder bare å finne de rette måtene. Gi meg noen tips da!

Hilsen en 67-åring.

Hei,

du har sannelig rett! Det finnes også pensjonister som vil holde seg i form. Og som alle andre og kanskje endog mer, trenger de å holde kropp og sjel vedlike. Trening kan være med på å holde hele organismen i form.

Passende trening for eldre mennesker kan like godt være av samme karakter som treningsformer yngre mennesker benytter. Ordinær styrketrening og utholdenhetstrening er utmerkede begge to. Styrketrening kan tilrettlegges med ytre vektmotstand, og da på et passende nivå. Du skal ikke trene tungt og ta i alt du klarer. Du skal trene lett og pent og kjenne at du er i form og at det føles godt å jobbe med musklene. Passer du dette prinsippet, så styrer kroppen det meste selv.

Utholdenhetstrening bør for den utrenede starte med gåing. Dette vil bygge opp musklene og formen helt hensiktsmessig i forhold til kroppens virkemåte. Når gåingen blir veldig lett, så kan man i stedet for å stadig gjøre gåingen lenger og oftere, heller begynne å bevege seg over til noen minutter med jogging i stedet. Joggeturene kan utvides gradvis etterhvert som du kjenner at det skjer samtidig som treningen går like lett og blir mer slitsom.

I USA har de drevet en del studier på eldre og trening. Det viste at utrente 60-70åringer satte i gang trening, og de bygde seg opp i den grad at de løp maraton. 80åringer økte sin maksimale muskelstyrke og muskelmasse gjennom ordinær styrketrening. Forskning viser at kroppens evne til å bygge opp kondisjon, form og styrke, ikke stanser på noe tidspunkt. Så lenge du lever, vil kroppen ha evne til å bygge seg opp.

Jeg kan ikke si så mye om trenings innvirkning på epilepsi. Det kjenner jeg dessverre til i liten grad.

Så sant hjertet ditt fungerer godt, og du ikke har noen indikasjoner på at små anstrengelser påvirker deg negativt, så er det grunn til å tro at du trygt kan drive lett og lite anstrengende trening. For sikkerhets skyld så er det både til å anbefale og tilråde, at du konsulterer lege for å få deg en skikkelig legesjekk, slik at du med sikkerhet kan gå i gang med å bygge opp formen din.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Hvordan trene når man er over 60?
  - Må eg trene med foreldre?
  - mulig og stoppe veksten på kroppshøyde av styrketrening?
  - Dine teorier stemmer
  - Informasjon som virker!
  - M.E. heftet og opplegget fungerer
  - Heftene er meget bra!
  - Hukommelsestap av overtrening?
  - Kosttilskudd til 15 åringer
  - Gåturer bra for helsa egentlig?
  - Omhandler deres hefter Artrosisk tåledd?
  - Smell i nakken
  - Kan man begynne på slankeopplegget PLUSS uten innlagring først?
  - Bør man spise kun protein under deff med sl.opl.PLUSS?
  - Skal hoppetau som oppvarming medregnes i treningsmengden?
  - Tidligere 9.40 min. på 3000 m, 5 års avbrekk, anbefalinger?
  - Skadet, 3 kortisoninjeksjoner, kan jeg blir fortere bra igjen?
  - Treningsnarkoman stiv i kneet etter 16 døgn på krykker
  - Anbefalt alders grense på kreatin?
  - Får hodepine, prikkete syn, feber og høy puls av fotballtrening
  - Vil bruk av medisiner kunne gjøre pulsklokkens kaloritelling feil?
  - manualer- farlig?
  - Hvordan kvitte seg med smerter på framsida av kneskåla?
  - Er kreatin ansett som doping av NIF?
  - Fysioterapeuten fikser ikke Jumpers knee
  - Hvordan måler man fettprosenten sin?
  - max-grense 13 år? Kan ikke unge løfte vekter?
  - Dårligere tenner av myke tannkoster?
  - Legges grunnstyrke i tenårene?
  - kunstig hormon til sønn på 15?
  - Hvilke psykologiske endringer kan påvirkes gjennom fysisk aktivitet og mosjon?
  - Treningsmuligheter for ungdom, og aldergrense 16 år på gym
  - Hva er forskjellen mellom en elektrisk tredemølle
  - Kortisonbruk fjerner smertene, men de kommer igjen
  - Smerter i armene, kan jeg bli invalid? Jeg vil bare bli frisk
  - Alder og kondisjonstrening
  - Hvordan får jeg bort fett på undersiden av overarm
  - Høyre kroppsside er større enn venstre (tennisspil
  - Blir ikke kvitt smerter i albue, prøve anabole ste
  - helsepersonell oppfordret til å trene smertestedet
  - hva menes om Power factor training?
  - Kan jeg jogge som meniskoperert?
  - Farlig å trene når jeg er så ung?
  - Trim for pensjonister m/hjerte og epilepsiprobleme
  - Hvorfor går jeg ikke ned i vekt selv om jeg er sul
  - Er jeg for gammel?
  - Hvordan styrke ryggen når jeg har ryggsmerter?
  - Er det nok med en armheving mer i uka? Og hva med
  - Aktivitet: Hva forbrenner jeg flest kalorier av?
  - Helt forskjellige råd, hva skal jeg tro på?
  - Gutt 15 år trener, men går ikke opp i vekt
  - Farlig å trene hvis man er for ung?
  - Hvor mange sett med armhevinger er best?
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2018

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.