Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Kroppsvekt
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Psykologisk press- redusert prestasjon, hva kan gj

Hei.

Jeg har drevet med idrett siden jeg var 3 år. Det startet med turn fra jeg var 3 til 7, så lengdeløpsskøyter fra jeg var 7 til jeg var 15/16. Etter det startet jeg med boksing hvor jeg drev aktivt fra 17 til jeg var 22, styrkeløft fra 22 til 25, comeback boksing fra 26 til 27, kroppsbyging fra 27 til 29, og nå aktiv boksing og kickboxing fra 29 til nå 32. Jeg går nå inn i en aktiv sesong og ønsker å forberede meg optimalt. Har derfor analysert ut i fra erfaring hvor jeg eventuelt har noe(mye) å hente. Jeg har hadt en tendes helt siden fra jeg startet med konkurranser(skøyter) problemer med prestasjonsangst og ved en del tilfeller(spesielt større mesterskap NM) problemer å prestere det jeg egentlig er god for. Problemet har også forsterket seg når det har vært fokus i forveien i media osv. Det som har kjennetegnet meg er "best på trening". Lurer på om hvilke psykologiske grep som kan gjøres for å endre dette? Finnes det noe gode bøker i denne forbindelser av kjente psykologer eller idrettstjerner som kan være til hjelp?

På forhånd takk.

MVH Tom

Det er normalt å oppleve spenning, nervøsitet, angst i forbindelse med konkurranser. Opp til et visst punkt er dette også bra. Men blir spenningsnivået for høyt, vil man bikke bakketoppen og begynne å miste kraft og prestasjonsnivå. Det finnes eksempel på boksere som i forkant av kampen har psyket seg selv ut i den grad at kampen allerede er tapt i garderoben.

Medisinen for å få kontroll over spenningen, er erfaring. Du må bare kaste deg ut i det og gjøre det igjen og igjen. Men et svært viktig moment, er at du virkelig tar kontrollen i egne hender og setter inn alt på å mestre situasjonen, klare det, og overvinne den. Psykologisk sett er jo hele denne prosessen noe som skjer inne i hodet ditt. I hjernen er det din egen frykt du møter, og det er denne frykten du må våge å møte, gi deg i kast med, og sette inn alt på å overvinne.

Så fort du begynner å mestre, vil du få et mer avslappet forhold til det det gjelder, du vil bygge opp selvtilliten din. Du vil få en tro som sier at dette er noe du takler, noe du kan klare osv. Dette vil redusere spenningsnivået.

På et mer uangripelig nivå, finner man selvfølelsen og innlæring/opplevelser fra tidlige barneår og oppvekst. Er du utrygg på mennesker, så er ikke det noe pluss når du plutselig befinner deg foran et publikum. Tankene til et menneske som har vokst opp uten kjærlighet, er eksempelvis at andre mennesker er farlige, at de ikke liker deg osv. Dette skaper voldsom indre spenning i forhold til en annen person som kanskje lærte som liten at andre mennesker er snille og fulle av kjærlighet. Det gir to helt, helt ulike ståsted. Dette er som nevnt mer grunnleggende psykologi, og kjærlighetsmangel kan rettes opp med den eneste medisinen kjærlighet, om man i voksen alder finner motet til å åpne seg, blottlegge hjertet og bli mottakelig. Mange med vonde opplevesler lukker døra og fortsetter inn i forholdet til andre mennesker som ensomme skuespillere.

Men konkurransenerver har en medisin som slår alt annet: SEIER! Du trenger å legge noen gode opplevelser med seier, glede og framgang inn i dine aktiviteter, og angst/nerver og denslags, vil virkelig reduseres ja.

Dersom du har skikkelig trøbbel med tankelivet ditt, så kan det godt være at du ville ha et godt utbytte av å kanskje finne en god idrettspsykolog eller psykolog, som du kunne samarbeide med for å finne frm til de best tenkelige løsningene. Det er alltid bedre å være flere enn å stå alene med alle de løse trådene selv.

Mike Tyson gråt så tårene rant før han skulle i ringen som ungdom. Trenerne holdt rundt ham og trøstet ham, strøk ham over håret og kysset ham. Selv som verdensmester i tungvekt lå han våken i senga før kampdagen og fantaserte om at han ville tape kampen. Han drømte om natta at alt ville gå galt. Først som trettiåring så Tyson ut til å ha funnet fram den store selvtilliten og integriteten. Ironisk nok kom psyken på plass når kroppen var ferdig (kondisjonen forsvant i fengselet).

Mange toppidrettsutøvere sliter i dag med spiseproblemer, og de har i det hele tatt et vanskelig og anstrengt forhold til seg selv og kroppen sin. Hvis du ser på startlinja med verdens beste sprintere, og legger merke til alle de merkelige tingene de gjør, kysser smykker, knytter skolsser i rekkefølge, gjentar ting osv. Så får du et brukbart bilde av antall tvangshandlinger og frekvens på disse.

Du MÅ presse deg til å mestre. Du kan holde på med hva som helst, men dersom du inne i tankene dine gir slipp på mestringen og ikke tror/prøver/bruker viljen til å mestre og fastholde kontrollen, så vil du ikke få noen økt selvtillitt eller god opplevelse/oppbyggende opplevelse ut av det du gjør. Du må få en feedback på at du hadde kontroll og mestret. Dette er oppbyggelse. Seieren på toppen gir selvsagt den endelige uttellingen du jakter på.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Kroppsvekt og gangsperre
  - Hvordan kan jeg gå opp i vekt?
  - Hvordan er best å spise og trene for best mulig vektøkelse?
  - Kor tynn må du vere for å få six-pack?
  - Vekt
  - Hvorfor ingen vektnedgang?
  - Magefett og trening
  - Ungdom og vekt
  - Operert røket seneband..
  - korleis gå opp i vekt
  - calorier
  - Hva med oss som har motsatt problem av slankere?
  - Hvordan bli kvitt brede hofter?
  - Trim og overvekt: Kan jeg slanke meg på 4000 kalorier om dagen?
  - Opp i vekt! Men får det ikke til..
  - Vil ned 5 kg, men blir veldig fort sulten, går ikke ned
  - Gir stanozolol vektøkning og bør jeg bruke det?
  - bli kvitt magen på beste måten?
  - Hvor mye kardio må jeg kjøre for å gå ned 7-8 kilo?
  - Gikk opp 30 kilo ved graviditet- hvordan slanker jeg meg?
  - Må ned 10 kg på 5 uker, går det?
  - Muskelvekt versus fettvekt, hvordan måle?
  - Uønsket underhudsfett og kroppsform
  - hvordan spise eller trene meg feitere?
  - Vektøkning, gått opp 3 kilo på 2 uker!
  - Hvordan øke forbrenningen?
  - Går ikke ned i vekt, trener jeg feil?
  - Dansespill- er det trim?
  - Kan man bygge muskler samtidig som man slanker seg?
  - jente med høy forbrenning: Hvordan gå opp i vekt?
  - Framgangen har begynt å stagnere
  - Hvordan få vekk fettet på magen?
  - Jogger 15 km på 1,5 timer, riktig treningstype/men
  - Hva bør jeg spise?
  - Spørsmål om trening, kosthold og slanking..
  - Proposjonsproblemer, for store lår og hofter
  - Vekten har stagnert, jeg går ikke mer ned
  - gå opp i vekt
  - Trening/slanking
  - Hvordan går jeg ned i vekt effektivt?
  - Hvordan reduserer jeg fettet på magen?
  - feit son hulken og går ikke ned i vekt
  - mannepupper
  - Kirurgi nødvendig hvis mye løs hud?
  - Hva kan jeg gjøre med strekkmerker?
  - Undervektig, skadelig?
  - Jeg må ned i vekt, har du noen gode tips?
  - Vil bli sterkere, men ikke tyngre
  - Sunt/usunt fett på magen.
  - Trening uten å gå ned i vekt..?
  - noen som kan hjelpe meg?
  - 10 min. sykling brenner 100 kalorier?
  - Stabil vekt, hvordan oppnår jeg det?
  - Hvordan få spenst?
  - Hvordan få fram six-packen?
  - Ergometersykkel, trener med vekta går ikke ned
  - Vil bli litt tjukkere
  - strammere hud?
  - Fettprosent
  - Mulig å gå ned 10 kilo på 4 uker?
  - Frukt og Grønt, ned i vekt?
  - Psykologisk press- redusert prestasjon, hva kan gj
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2020

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.