Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Alder
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Aktivitet: Hva forbrenner jeg flest kalorier av?

Jeg lurer på hvordan det er best å trene for å forbrenne flest mulig kalorier?

Du brenner mer kalorier og mer fett jo hardere du trener, men det er rolig trening du vil klare å holde ut med i flest timer, så bruk av mye tid med moderat til lett trening, vil brenne flest kalorier totalt.

- All fysisk aktivitet vil øke kaloriforbruket.

- Det gjelder å være i god form slik at du kan arbeide med kroppen mest mulig.

Eksempel:

Du vil ved å spurte så fort du klarer, forbrenne kanskje ett tusen kalorier på en time. Men klarer du å spurte en time? Nei. Du er sprengt etter bare 1-3 minutter kanskje, kaloriforbruket blir dårlig og du er nødt til å legge deg ned for å hvile, kroppene er kjørt. Men rolig jogging brenner kanskje 400 kalorier per time, og der klarer du å løpe i 2 timer. Her forbruker du altså 800 kalorier.

Utholdenhetsøvelser som gåing (gjerne i fjell, skog og mark), jogging og svømming er utmerkede gode aktiviteter som vil øke kaloriforbruket svært godt etterhvert som kroppens styrke, utholdenhet og treningstilstand bedrer seg.

Styrketrening med vekter er også fin trening, men all styrketrening som er innstilt på å utvikle maksimal muskelstyrke og muskelstørrelse, er trening med lavt volum, dvs. bevegelsene gjøres få ganger og sjelden. Styrketrening representerer derfor en hurtig treningsmetode som får unna mye muskulær trening på kort tid, og som deretter krever betydelig tid med hvile. Styrketrening gir derfor relativt lavt forbruk av kalorier i forhold til utholdenhetstrening.

- For de fleste vil utholdenhetstrening være det beste alternativet dersom de ønsker å brenne flest mulig kalorier, og samtidig ikke er i toppform.

Styrketrening bør komme som et sekundært tillegg hos utrente. Det kan meget fint la seg gjøre å ha litt styrketrening på overkroppen selv om man er begynt å jogge/sykle. Driver man med svømming og jogging/sykling, dekker man hele kroppen og trenger ikke starte styrketrening i tillegg.

For utøvere som har styrketrening og muskelutviklende trening som sin primæridrett (byggere, fitnessfolkog andre), så vil det selvsagt være til å anbefale at de opprettholder treningen sin med vekter for å jevnt stimulere maksimal muskelstyrke og størrelse.

Svært godt trente utøvere med stor muskelmasse, vil brenne betydelig flere kalorier under styrketrening enn en som er utrent og har lite muskler.

Styrketrening med flere hundre repetisjoner i hvert sett, mange sett, og som trenes ofte, vil fungere som mer kaloriforbrennende, men man ser av endringen i treningsbelastning og antall repetisjoner at styrketreningen har blitt til utholdenhetstrening.

Styrketrening = få reps med tunge vekter (mange kilo belastning)

Utholdenhetstrening = mange repetisjoner (med relativt lett belastning).

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Hvordan trene når man er over 60?
  - Må eg trene med foreldre?
  - mulig og stoppe veksten på kroppshøyde av styrketrening?
  - Dine teorier stemmer
  - Informasjon som virker!
  - M.E. heftet og opplegget fungerer
  - Heftene er meget bra!
  - Hukommelsestap av overtrening?
  - Kosttilskudd til 15 åringer
  - Gåturer bra for helsa egentlig?
  - Omhandler deres hefter Artrosisk tåledd?
  - Smell i nakken
  - Kan man begynne på slankeopplegget PLUSS uten innlagring først?
  - Bør man spise kun protein under deff med sl.opl.PLUSS?
  - Skal hoppetau som oppvarming medregnes i treningsmengden?
  - Tidligere 9.40 min. på 3000 m, 5 års avbrekk, anbefalinger?
  - Skadet, 3 kortisoninjeksjoner, kan jeg blir fortere bra igjen?
  - Treningsnarkoman stiv i kneet etter 16 døgn på krykker
  - Anbefalt alders grense på kreatin?
  - Får hodepine, prikkete syn, feber og høy puls av fotballtrening
  - Vil bruk av medisiner kunne gjøre pulsklokkens kaloritelling feil?
  - manualer- farlig?
  - Hvordan kvitte seg med smerter på framsida av kneskåla?
  - Er kreatin ansett som doping av NIF?
  - Fysioterapeuten fikser ikke Jumpers knee
  - Hvordan måler man fettprosenten sin?
  - max-grense 13 år? Kan ikke unge løfte vekter?
  - Dårligere tenner av myke tannkoster?
  - Legges grunnstyrke i tenårene?
  - kunstig hormon til sønn på 15?
  - Hvilke psykologiske endringer kan påvirkes gjennom fysisk aktivitet og mosjon?
  - Treningsmuligheter for ungdom, og aldergrense 16 år på gym
  - Hva er forskjellen mellom en elektrisk tredemølle
  - Kortisonbruk fjerner smertene, men de kommer igjen
  - Smerter i armene, kan jeg bli invalid? Jeg vil bare bli frisk
  - Alder og kondisjonstrening
  - Hvordan får jeg bort fett på undersiden av overarm
  - Høyre kroppsside er større enn venstre (tennisspil
  - Blir ikke kvitt smerter i albue, prøve anabole ste
  - helsepersonell oppfordret til å trene smertestedet
  - hva menes om Power factor training?
  - Kan jeg jogge som meniskoperert?
  - Farlig å trene når jeg er så ung?
  - Trim for pensjonister m/hjerte og epilepsiprobleme
  - Hvorfor går jeg ikke ned i vekt selv om jeg er sul
  - Er jeg for gammel?
  - Hvordan styrke ryggen når jeg har ryggsmerter?
  - Er det nok med en armheving mer i uka? Og hva med
  - Aktivitet: Hva forbrenner jeg flest kalorier av?
  - Helt forskjellige råd, hva skal jeg tro på?
  - Gutt 15 år trener, men går ikke opp i vekt
  - Farlig å trene hvis man er for ung?
  - Hvor mange sett med armhevinger er best?
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2018

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.