Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Rusmidler og narkotika
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Røyk + trening = ?

Hei.

Jeg har røyka\brukt snus i litt over 2 år, men har nå sluttet helt med alt nikotinav åpenbare grunner, pluss at jeg hørte at nikotinet ødelegger treninga.

Etter hva jeg har forstått så får nikotinet blodårene til å krympe. Dette er hvis du røyker\snuser fast. Og hvis du går over til å røyke i helgene eller en gang i blant, så slutter blodårene å krympe, men de vokser ikke ut igjen heller, noe som de gjør hvis du slutter helt.

Stemmer dette? og isåfall, 2 røyk i måneden, vil det ødelegge for trening og helse?

Mvh Isak

2 sigaretter i måneden vil ikke skade treningen din. Røyk er som alle vet, ikke helsekost. Men røykehysteriet har absolutt nådd hysteriske tilstander der hetsen sannsynligvis er blitt skadeligere enn tobakken.

Nikotin stimulerer sentralnervesystemet og er en stimulant. Det er lite trolig at dette er negativt for kroppen i små/moderate mengder. For mye nikotin kan gi deg nikotinsjokk og den store skjelven, en uebahgelig opplevelse.

Styggedomen er tjæra du får i deg. Det er den som fører til økt risiko for kreft. Vær dog klar over at forskningen strør rundt seg med kreftfarer ved melk og egg og omtrent rubbel og bit, og at det ikke foreligger obduksjonsrapporter på mer enn 0,1 av alle dødsfall i Norge. Dermed er alle tobakks-dødsfallene så godt som alle, noe man antar er dødsfall som skyldes røyking. Tobakksfarene blir bare verre og verre selv om det er den samme tobakken som røykes i dag, som for førti år siden.

Alle stoffene som puttes i maten vår, er en langt større og mye farligere helsefare enn tobakken. I Sverige anslår forskere at så mye som 40-60% av alle krefttilfeller, skyldes kostholdet vårt. Sammen med alle kjemikaliene vi får inn gjennom maten vår, så omgir vi oss også daglig med en rekke skadelige miljøgifter som finnes i byggematerialer og ting vi omgir oss med.

Det finnes årlig en rekke mennesker som får brystkreft, og disse har ikke rørt en sigarett. Så røykslutt er ingen garanti for at man ikke får kreft.

Men uansett om skadevirkningene er mindre eller større enn hva man tror, så er det på det rene at røyken ikke er noe bra for verken lunger, hals, tenner og ånde. Så klarer du å slutte, så er det en god idè. Men livet ditt er ikke over selv om du tar deg en røyk. Du kan røyke og være i utmerket god form for det.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - festing!
  - Alkohol og Trening dagen etter
  - Ødelegger snus treningen?
  - 16åring: Hva er anabole steroider?
  - Hasj bryter ned testostoron og overskudd?
  - Slår slankemiddelet Stack 2 ut på urin/blodprøve?
  - Kan jeg ta noen drammer når jeg slanker meg?
  - Medisiners virkning på trening
  - Alkohol etter trening
  - alkohol og trening
  - valium og trening
  - Halvkilo ned i fettvekt i uka, på tross av et par
  - alkohol og fotball
  - Røyk + trening = ?
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2020

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.