Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Alder
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Vil bruk av medisiner kunne gjøre pulsklokkens kaloritelling feil?

Jeg har i utgangspunktet lav puls fordi jeg på grunn av hjertetrøbbel også spiser betablokker. Men jeg trener som bare rakker?n ? på min måte. Er 54 år og da blir det ikke lenger så flaut å fly på skauen med staver.

Jeg har en runde på 8,5 kilometer i kupert skogsterreng (noe skogsbilvei). Denne runden gjør jeg annen hver dag unna på ca 1 time og 20 minutter, altså vel 6 km/t. Max puls i den lengste motbakken blir opp mot 130, mens snittpulsen for hele økta er 105-110. Dette er verdier både legen min og jeg er veldig godt fornøyd med.

Jeg har kjøpte en pulsklokke, en Polar A5. Klokka gjør det litt mer motiverende å gjøre trimturen gang etter gang. MEN, hva skjer med kaloriforbrenningen? Klokka sier at jeg forbrenner et sted mellom 550 og 600 kCal på denne runden. Klokka vet hvor mye jeg veier (82 kg) og den finner altså pulsen. Men hva når pulsen presses ned av medisinene? Forbrenner jeg færre kalorier fordi jeg har så lav puls? Og hvordan påvirkes forbrenningen; hvis jeg gjør runden la oss si 5 minutter saktere en dag, vil jeg da ikke ha forbrukt samme mengde kalorier som den dagen da jeg brukte 5 minutter raskere tempo?

Jeg har spurt Polar om jeg kan få se formelen bak kalorikalkulatoren ? men nei, formelen er en firmahemmelighet!

Med takk og hilsen

Å fly rundt på skauen med staver er for meg en opphøyd, god sak, som varmer hjertet og gleder sjelen. Vær ikke ille berørt over livets beste ting. Om noen kikker på skakke, kikker de i så tilfelle etter sin egen aksept og forståelse uten å vite det selv. Trening med staver er en genial basisøvelse som gangner hele organismen på svært god måte.

Jeg vet ikke hva hjertetrøbbel i sammenhengen her innebærer, men forstår på grunn av din bruk av betablokkere, at hjertet ditt har et behov for å ligge på en lavere hjertefrekvens. Du fortjener en honnør for å ha lagt opp et så fornuftig og godt treningsopplegg i forhold til treningen selv, helsen og hjertet ditt.

Treningen din er utmerket god. Så fort hjertet ditt går over sitt vante nivå og dermed reduseres sitt muskulære overskudd såvidt, vil hjertet forbedre sin styrke, utholdenhet og kapasitet.

Hjertet slår som kjent døgnet rundt, og dette betyr normalt at på hvilepuls så hviler hjertet og innhenter seg.

Treningspulsen din er god, og vil gi deg full framgang muskulært og utholdende. Du kan bygge styrke og utholdenhet uten å svette. Det er bare et spørsmål om å trene ofte nok og mye nok. Du kan med lav innsats utmerket godt bygge deg opp. Jeg ser mindre og mindre poeng i slit. Slit er drit. Kroppen bygger på et prinsipp om overskudd og bevaring av dette. Treningen skal være kun et lite stimuli på jevn basis, ikke et utmattende regime der svetten spruter og kroppen pines på høygir. Sånt hører hjemme i konkurransesammenheng for de som er vil ofre alt for seieren. Greit nok alt sammen. Men trening skal bygge opp. Formålet med trening er ikke å yte mest mulig på hver enkelt trening, men å skape framgang.

Treningen din vil bedre kondisjonen din. Dette vil etterhvert føre til at du får en lavere hvilepuls. I den grad medisinen din kun inntas for å nedsette hjerterytmen, så kan det godt være at du om inntil kort tid, kan trappe ned bruken av betablokkere. Men dette vil du se etterhvert ved å følge litt med på hvor hvilepulsen din legger seg.

Polar har tidligere kontaktet meg på bakgrunn av svar gitt i forbindelse med pulsklokke og nøyaktighet ved denne typen treningsinstrumenter og tekniske hjelpemiddel. De var ikke enig i mine svar der det framgikk at pulsklokken kun vil være å regne som retningsgivende i forhold til kaloriforbruk. En person som har slanket seg i rundt 6-8 uker med sult som har skapt et vekttap i kroppsfett på rundt 1 kg per uke, vil ha sin kaloriforbrenning redusert ned til omtrent 50%. Pulsklokka er imidlertid bygd i forhold til en maksimal forbrenning (så lenge du spiser slik at du ikke er sulten, så vil forbrenningen justere seg opp til sitt basis-i ro-maks.nivå). Det betyr at pulsklokka kan fortelle en jogger at tusen kalorier er brukt, mens joggeren som er på slankeren, i praksis bare har brukt 500 kalorier. Et måleappart som har feilmarging på 50%, må sies i beste forstand å være retningsgivende, etter min mening. Polar hevder selvsagt sitt produkt å være nøyaktig, av hensyn til instrumentets popularitet, omdømme og salg. Jeg ser imidlertid ikke hvorfor forhold som nevnte, skal gjøre deres pulsur mindre populære. Jeg hadde nok heller satset på å bygge en god manual til folk, der variasjoner og muligheter ble opplyst. For meg ville det bare bli et bedre produkt. Og som du sier, pulsklokken er for deg et motiverende innslag. Jeg har selv trent med pulsklokke, og fabt det også motiverende og interessant. I et liv der alt bygger på tro og ingenting er sikker vitenskap, så er retningsgivende for meg godt nok. Men jo mer det hauses opp, jo mer selger man. Dette er et gjenkjennelig formular fra "de beryktede selgerne" :-)

I din sammenheng kan jeg vanskelig tro at pulsklokken rapporterer et riktig kaloriforbruk, da det er rimelig å anta at betablokkernes nedsettelse av hjerterytmen, vil føre til en lavere enn normal slagtakt. Trolig løser kroppen dette her på en måte somfører fram til at musklene får det okysgenet og utskiftingen de trenger, mens altså hjertet utfører arbeidet sitt med en lavere slagtakt. Summen er her trolig at du bruker flere kalorier enn det pulsuret rapporterer.

Men se ikke vekk fra at uret ditt er i nærheten. Jeg tør ikke si hvor stort fraviket i ditt tilfelle kan være. Du kan jo gå til verks med måling av daglig matinntak og finne ut hva du eksakt spiser. Vær bittelitt sulten før hvert måltid, så har du full kontroll med kroppens reelle kaloribehov. Ta så fri og følg matinntaket i en uke uten trening. Du vil da få et fall i kaloribehovet som følge av aktivitetsmangelen, og du vil her se hva treningen fører til av kaloriforbruk.

Øker du tempoet på treningen, vil du per minutt forbrenne flere kalorier enn på et lavere tempo. Kaloriforbruket stiger raskt i takt med innsatsen. Er derimot 5 minutters raskere gjennomføring resultatet av den over tid treningsmessige framgangen, så vil den høyere farten skje med samme antall hjerteslag, samme innsats, og da altså samme kaloriforbruk.

Når du avslutter med 5 minutters raskere tid, vil du har brukt flere kalorier per sekund/minutt/time enn på en lavere fart. Men du får en tilleggsfaktor i at det "mangler" 5 minutters treningstid. Dette utgjør i kaloriforbruk svært lite. Vi snakker kanskje om drøye 40 kalorier til eller fra med fem minutters mindre treningslengde. Derimot vil en innsatsøkning opp fra ditt vante treningstempo, som gir 5 minutters tidsinnskrenkning, bety vesentlig økning av kaloriforbruket. En høyere innsats vil kunne stresse kroppen i den grad, at kaloriforbruket også ligger høyere i flere timer etter avsluttet løp. Det er et høyest mulig timetall på vant trening som vil og kan utholdes, tåles og tilpasses, og som over tid vil gi deg det største kaloriforbruket totalt sett.

John Gunnar Oppheim
Redaktør på Trim.no og trener



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Hvordan trene når man er over 60?
  - Må eg trene med foreldre?
  - mulig og stoppe veksten på kroppshøyde av styrketrening?
  - Dine teorier stemmer
  - Informasjon som virker!
  - M.E. heftet og opplegget fungerer
  - Heftene er meget bra!
  - Hukommelsestap av overtrening?
  - Kosttilskudd til 15 åringer
  - Gåturer bra for helsa egentlig?
  - Omhandler deres hefter Artrosisk tåledd?
  - Smell i nakken
  - Kan man begynne på slankeopplegget PLUSS uten innlagring først?
  - Bør man spise kun protein under deff med sl.opl.PLUSS?
  - Skal hoppetau som oppvarming medregnes i treningsmengden?
  - Tidligere 9.40 min. på 3000 m, 5 års avbrekk, anbefalinger?
  - Skadet, 3 kortisoninjeksjoner, kan jeg blir fortere bra igjen?
  - Treningsnarkoman stiv i kneet etter 16 døgn på krykker
  - Anbefalt alders grense på kreatin?
  - Får hodepine, prikkete syn, feber og høy puls av fotballtrening
  - Vil bruk av medisiner kunne gjøre pulsklokkens kaloritelling feil?
  - manualer- farlig?
  - Hvordan kvitte seg med smerter på framsida av kneskåla?
  - Er kreatin ansett som doping av NIF?
  - Fysioterapeuten fikser ikke Jumpers knee
  - Hvordan måler man fettprosenten sin?
  - max-grense 13 år? Kan ikke unge løfte vekter?
  - Dårligere tenner av myke tannkoster?
  - Legges grunnstyrke i tenårene?
  - kunstig hormon til sønn på 15?
  - Hvilke psykologiske endringer kan påvirkes gjennom fysisk aktivitet og mosjon?
  - Treningsmuligheter for ungdom, og aldergrense 16 år på gym
  - Hva er forskjellen mellom en elektrisk tredemølle
  - Kortisonbruk fjerner smertene, men de kommer igjen
  - Smerter i armene, kan jeg bli invalid? Jeg vil bare bli frisk
  - Alder og kondisjonstrening
  - Hvordan får jeg bort fett på undersiden av overarm
  - Høyre kroppsside er større enn venstre (tennisspil
  - Blir ikke kvitt smerter i albue, prøve anabole ste
  - helsepersonell oppfordret til å trene smertestedet
  - hva menes om Power factor training?
  - Kan jeg jogge som meniskoperert?
  - Farlig å trene når jeg er så ung?
  - Trim for pensjonister m/hjerte og epilepsiprobleme
  - Hvorfor går jeg ikke ned i vekt selv om jeg er sul
  - Er jeg for gammel?
  - Hvordan styrke ryggen når jeg har ryggsmerter?
  - Er det nok med en armheving mer i uka? Og hva med
  - Aktivitet: Hva forbrenner jeg flest kalorier av?
  - Helt forskjellige råd, hva skal jeg tro på?
  - Gutt 15 år trener, men går ikke opp i vekt
  - Farlig å trene hvis man er for ung?
  - Hvor mange sett med armhevinger er best?
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2019

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.