Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Forbrenning
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Lavt stoffskifte/mat/trening- jeg går ikke ned!

Jeg er en 31 år gammel jente som har lavt stoffskifte...går på thyroksin og følger kosthold ala Lindberg....MEN...til tross for 2-3 mnd uten sukker/gjær/glutenfritt og 6mnd med Lindberg, sitter kiloene like godt (5-6 kg)...trener så mye som kroppen tillater..som regel rask gange en time pr.dag..og et par joggeturer(60min)i uka..i tillegg styrke/armer/mage/rygg.. Det jeg egentlig lurer på er om jeg burde ha et visst max antall kalorier ...finner lite info om dette...og det er litt snålt.(Lindberg opererer ikke med noen spesifikk mengde) i og med at forbrenningen er såpass redusert så trenger sånne som meg kanskje litt mindre energi? Har merket viktigheten med riktig kosthold og er meget bevisst hva jeg gir kroppen min.Lav-karbo/GI,sunt fett,proteiner,5-6 måltider pr.dag etc etc... men dette er ikke nok... HJELP!!Har drevet med aktiv trening i alle år og løpt en del... men kroppen klarer ikke lenger å komme seg fort nok etter en slik påkjennelse... en times joggetur=resten av dagen totalt utladet.... Er det noen trenings/kostholds-senter som har peiling på akkurat denne problematikken i Oslo???Noen råd??

Lille lubne

kriteriet for å gå ned i vekt er at din daglige inntatte matmengde ligger under det kroppen forbruker. Så lenge du spiser så mye som kroppen trenger, så vil du forbli på den samme vekten. Kroppens formål er å opprettholde sin energimessige idealtilstand og vektmessige nivå. Så fort kroppen merker at den mangler mat, så gir den deg matlyst først. Du får lyst på mat, du tenker på mat, ja du dras mot kjøleskapet :-) Får ikke kroppen fristet deg med lysten, kommer neste virkemiddel, det negative virkemiddelet: Sult. Nå prøver kroppen å få deg i kjøleskapet ved hjelp av ubehagelige symptomer og smerte. Her er det på tide å spise litt slik at du ikke blir smertefullt uutholdelig sulten. Så lenge du kjenner sult, så er det et sikkert tegn på at kroppsfettet forbrennes.

Men du kan slanke deg helt uten sult. Opplegget PLUSS som du finner på www.trim.no, benytter tynntarmens lagringsfunksjon av kalorier. opplegget går meget enkelt ut på at du først spiser mer mat enn du trenger, så reduserer du litt matinntaket etterpå. Dette fører til at kroppen forbrenner overskuddslageret av kalorier i tynntarmen samtidig som underhudsfettet ditt. Du oppnår da slankeeffekt uten sult og uten at forbrenningen din går ned. Du forblir på topp med fullt overskudd mens underhudsfettet reduseres. Med andre ord: Gode nyheter.

Du skal ikke være utmattet etter joggeturen din. Da er du i en negativ treningstilstand som bryter ned kroppen din, svekker immunforsvaret ditt osv. Sammen med slankingen må du regne med at du er overtrent, og i samlet sum går dette ut over deg på den måten at forbrenningen din reduseres. En overtrent kropp har mindre oppbyggende hormoner, mange systemer, både fysisk og mentalt, er nedtrykte og fungerer på et lavere nivå. Mindre oppbyggende hormoner = mindre muskelmasse, mindre mulig aktivitet = dårligere forbrenning, dvs. kaloriforbruk. Slankingen vil i tillegg dersom denne har vært utført på tradisjonell måte med sult og kalorimessig underskudd i kroppen, hvilket gir en negativ tilstand som ikke er oppbyggende men nedbrytende, føre til at kroppen skrur ned forbrenningen sin. Etter et par måneders slanking kan forbrenningen være redusert med opptil 50%.

Så mitt råd er at at du straks tar 2 uker helt fri fra all trening og bare slapper av. Hvis du har drevet slankingen din i over 6-8 uker, ta en måneds pause fra den og følg sulten og spis normalt slik at du gradvis følger etter et økende kaloribehov som vil komme etterhvert som forbrenningen oparbeider seg igjen. Og da, kan du igjen vurdere slanking, og da anbefaler jeg PLUSS-metoden som altså er en svært sunn måte å slanke seg på, da det er som navnet tilsier, en pluss-metode, en positiv slankemetode som ikke fører kroppen ned i et negativt kaloriunderskudd, men som lar deg slanke deg med overskuddet på topp.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Store fettceller
  - Spiser for lite og legger på meg!
  - Mindre underhuds fett, mer muskler
  - Forbenning ved trening kvinner/menn
  - Forbrenning uten løping
  - Vegetarianer, røykeslutt, gjør alt det riktige men alikevel?
  - Hjemmetrenning
  - Kaloriforbruk ved oppvarming
  - Få mindre mage
  - Hvordan reduserer jeg fettprosenten mest mulig effektivt?
  - Inntak/uttak av kalorier
  - tabeletter for mindre kroppsfett?
  - Kan jeg gå ned i vekt samtidig som å ta kreatin eller noe annet utholdenhetsfremmende stoff ?
  - Hvordan øke vekta når høy forbrenning?
  - hvordan får jeg opp forbrenningen igjen?
  - Forbedre fettforbrenningen
  - Vektøkning
  - Gjør jeg alt rett?
  - Får ikke bort fettet på magen
  - Spiseforstyrrelse og forbrenning
  - Hetetokter knyttet til overgangsalder?
  - liit fett på brystet
  - Er det riktig at fettforbrenning og kroppens evne til å forbrenne fett ligger på 60-70% av makspuls?
  - Mer effektiv slanking?
  - Svetter lett - hva kan det være?
  - Skal man spise like etter kardio?
  - Grønn te effektivt ved slanking?
  - Hvordan trene for mest mulig effektiv forbrenning?
  - Hvordan brenne fett når man har diabetes?
  - Hva er maksimal puls?
  - Forbrenning, trening og matinntak
  - Hvilke øvelser er best for å trene vekk magefettet?
  - Brenner jeg flere kalorier hvis jeg trener i varmen?
  - Spisedager i helgene?
  - Hvordan øke forbrenningen igjen?
  - Er nøtter bra mat i et sunt kosthold?
  - Fett på sidene av magen/ryggen, får det ikke bort!
  - Hva er den perfekte slankepulsen?
  - Hvordan bør astmatiker/allergiker trene for å bren
  - Kroppens tilpasningsevne, forbrenningen går ned?
  - kan jeg kutte ut maten etter trening og slanke meg
  - Antall kilo og kalorier, trener men går ikke ned i
  - Kan man spise hva man vil etter trening?
  - Frustrert over vektøkning ved spinning
  - alternativ forbrenningstrening når været er for då
  - Jogge, gå eller sykle?
  - Hvor mange kalorier forbrenner man ved å spise isb
  - Vil denne treningen få magen litt mindre?
  - Vil daglig trening bryte ned musklene?
  - Forbrenning og bygging
  - Frukt og blodsukker - fare for diabetes?
  - Trene vekk fettet nederst på magen?
  - Hvor effektiv er jogging?
  - Ønsker å gå ned 7 kilo
  - Hva brenner jeg flest kalorier av?
  - Vil dette slankeopplegget fungere?
  - Liste over kalorier forbrent ved de forskjellige t
  - Trimmer jeg riktig?
  - Forbrenner man flere kalorier i badstu?
  - Hofter
  - Kan slanking ødelegge forbrenninga?
  - Hvor mye forbrenner jeg?
  - Hvilken puls forbrenner jeg mest på?
  - Hvor mye forbrenner jeg med spinning?
  - Hurtig forbrenning?
  - Trener uten pauser, bedre utholdenhet?
  - Fett, men ikke muskler!
  - Forbrenning. Igjen...
  - kommer ingen vei
  - lav forbrenning?
  - Fortere slank med kaffe?
  - Dårlig forbrenning?
  - Mindre fett på brystet?
  - Vann i kroppen! Hva gjør jeg?
  - Roing/snus
  - Hvor lang tid tra det før jeg går ned i vekt?
  - Dårlig rygg, ingen aktivitet, vil slanke meg
  - Fett på magen som ikke går bort
  - riktig puls for fetttforbrenning
  - Bedre å gå i kupert terreng enn å jogge?
  - Hvorfor svetter noen mer enn andre
  - Nå stopper det opp....
  - Styrketrening og fettforbrenning, hva er mest effe
  - Fettforbrenning og Powerwalk
  - Flere kalorier forbrent med cross-over enn tredemø
  - Lavt stoffskifte/mat/trening- jeg går ikke ned!
  - Trening og forbrenning!
  - forbrenningen best om morgenen før frokost?
  - Fortvila, trenger å øke redusert forbrenning
  - Styrketrening og forbrenning, hva er best?
  - trening før frokost bedre for forbrenningen?
  - Hva anbefales som beste trening for forbrenningens
  - Boksing som mosjon?
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2020

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.