Fjalar!  Helse
Trim & Fitness
HJEM > Helse > Trim & Fitness >  Forbrenning
 
Spør ekspertene om
 - Alder
 - Belasningsskader
 - Forbrenning
 - Komme i gang
 - Kondisjon
 - Kosthold
 - Kroppsvekt
 - Motivasjon
 - Muskelbygging
 - Oppstramming
 - Opptrening etter sykdom
 - Overtrening
 - Rusmidler og narkotika
 - Slanking
 - Smerter og skader
 - Styrketrening
 - Teknikk
 - Trening
 - Treningsopplegg


Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Er nøtter bra mat i et sunt kosthold?

Heisann. Jeg har et lite spørsmål. Stemmer det at det å spise cashew nøtter etter trening har en positiv virkning på "lagrene" etter trening? Og er cashwe nøtter med på å øke forbrenningen? hvordan er det mulig med så høyt fett innhold?

Håper på svar

Hilsen stig

Så sant nøttene du snakker om, er naturlige nøtter og ikke rullet inn i sjokolade, kremer osv, så vil stort sett nøttene være proppet av naturlig forekommende umettede fettsyrer. Dette er sunt vegetarisk fett som kroppen liker godt. Nøtter er god mat, det er jeg overbevist om, og det legger en liten demper på bekyringene over saltinnholdet i peanøttpakkene.

Hvis du velger nøtter, eller annen høy-fetts-mat etter trening, så kan det innebære at innholdet av karbohydrater er lavt. Dette er faktisk fordelaktig med tanke på at kroppen etter trening formelig suger til rask energi for raskt å fylle opp lagrene sine i blodet, leveren og cellene med blodsukker. Når du spiser nøtter, så er det riktig at disse har et høyt innhold av kalorier per vektenhet, men dette umettede fettet brytes ned og tas opp sakte. Og siden det er fett og ikke karbos, så får ikke kroppen sin quick-fix med sukker, og blir nødt til å brette opp skjorteermene og rive tak i forbrenningen av sitt eget underhudsfett.

Du øker ikke kroppens forbrenning med mat dersom forbrenningen din er normal og ikke nedjustert som følge av at du har holdt ut med en mindre til sterk grad av sult. Så fort du er ørlite sulten, begynner kroppen å skrue ned sin forbrenning.

Forbrenningen vil kunne påvirkes til å bli høyere ved bruk av medikamenter. Dopingmidler som anabole steroider øker forbrenningshastigheten. Dette er påvirkning av grunnleggende basis i kroppen, og påvirkning av selve forbrenningen i kroppen vil kunne forplante seg til helse, levealder, celledeling osv.

Spiser du mye mat, hadde det vært veldig kjekt om forbrenningen økte på dermed gjorde at mye mat ikke førte til vektoppgang, men jeg er dessverre ikke kjent med annet enn at forbrenningen legger seg på et idealnivå når kroppen har full tilgang på kalorier, og fra det punktet øker forbrenningen ikke uansett hvor mye mat du spiser.

Du må skille mellom:

a) kroppens forbrenning

b) Kroppens forbruk av kalorier

c) Kroppens forbruk av kroppsfett

Alle disse tre sammenfaller ofte i samme begrepet, "forbrenning", men de har ulik betydning og kan gi ulike effekter. A) Kroppens forbrenning er det jeg snakker om når jeg snakker om basis celledeling, fart i organismen, størrelsen på blusset som brenner og hvor mye energi lyset omsetter. Dette er finjusterte saker i menneskets organisme, og feil i denne forbrenningen betyr feil i stoffskiftet. Dette blir til sykdommer som gjerne må medisineres og som kan gripe til dels dramatisk inn i kroppens temperaturregulering og andre prosesser.

B) Kroppens forbruk av kalorier. Nå snakker vi om hvor mye energi kroppen bruker. Dette kaloriforbruket vil komme fra punkt a, det generelle forbruket din forbrenningen forbruker. Men nå kommer fysisk aktivitet i tillegg. For du kan øke forbruket av kalorier med fysisk aktivitet. Det er enkelt å se at her kan det fort bli overlappinger i begrepene. For med økt fysisk aktivitet, så kan man godt si at man øker forbrenningen, man brenner mer og man brenner fortere. Men poenget her som er verd å merke seg, denne prosessen omtaler du best isolert sett og spesifikt, ved å omtale det som økt kaloriforbruk som følge av fysisk aktivitet. Må du bruke begrepet "forbrenning", så si iallfall økt kaloriforbrenning med trening eller noe sånt.

C) Kroppens forbruk av kroppsfett: Denne prosessen kan også kalles en forbrenning, der kroppen tar av kroppsfettet om brenner dette som energi, men nå begynner begrepet "forbrenning" å innebære ganske mye her. Du kan ha basis forbrenning 50% redusert på grunn av mye og langvarig sult, og du kan øke forbrenningen av kalorimengde med flere hundre prosent ved å øke den fysiske aktiviteten, og du kan avrunde med å spise så mye at fettforbrenningen din er på null.

Fettforbrenningen som noen snakker om, må man gå ut fra omtaler kroppens forbruk av kroppsfett, og dette er et resultat ikke av den generelle forbrenningen eller treningen/fysiske aktiviteten alene, men disse to sammenlagt og i forhold til kostholdet ditt, da primært hvor mange kalorier du inntar.

Dette er finmekanikk, spiser du såvidt under kroppens behov, så begynner du sakte å gå ned i vekt. Spiser du litt for mye, vil du sakte gå opp i vekt. Spiser du svært lite i forhold til matbehovet til kroppen, så vil du på et punkt her oppnå maksimal fettforbrenning, eller om du vil, maksimal fettforbrenning.

Om disse forrvirringsmulighetene ikke er nok, så finnes det også de som er beinharde nok på sammenblandingen av begreper, til at de snakker om "fettforbrenning" som kroppens næringsnedbrytning, omsetning og opptak av fettet i kostholdet. Da begynner vi på mettet fett, umettet fett, omega-3 og selolje. Og dit går vi ikke. Spis sunt fett, det er god mat. Det er f.eks. av fett (kolestrol) at kjønnshormonene dannes. Uten hormonene blir det helst lite styrke og muskler.

John Gunnar Oppheim
Toppidrettstrener og redaktør for Trim.no



ANNONSE

Flere aktuelle spørsmål
  - Store fettceller
  - Spiser for lite og legger på meg!
  - Mindre underhuds fett, mer muskler
  - Forbenning ved trening kvinner/menn
  - Forbrenning uten løping
  - Vegetarianer, røykeslutt, gjør alt det riktige men alikevel?
  - Hjemmetrenning
  - Kaloriforbruk ved oppvarming
  - Få mindre mage
  - Hvordan reduserer jeg fettprosenten mest mulig effektivt?
  - Inntak/uttak av kalorier
  - tabeletter for mindre kroppsfett?
  - Kan jeg gå ned i vekt samtidig som å ta kreatin eller noe annet utholdenhetsfremmende stoff ?
  - Hvordan øke vekta når høy forbrenning?
  - hvordan får jeg opp forbrenningen igjen?
  - Forbedre fettforbrenningen
  - Vektøkning
  - Gjør jeg alt rett?
  - Får ikke bort fettet på magen
  - Spiseforstyrrelse og forbrenning
  - Hetetokter knyttet til overgangsalder?
  - liit fett på brystet
  - Er det riktig at fettforbrenning og kroppens evne til å forbrenne fett ligger på 60-70% av makspuls?
  - Mer effektiv slanking?
  - Svetter lett - hva kan det være?
  - Skal man spise like etter kardio?
  - Grønn te effektivt ved slanking?
  - Hvordan trene for mest mulig effektiv forbrenning?
  - Hvordan brenne fett når man har diabetes?
  - Hva er maksimal puls?
  - Forbrenning, trening og matinntak
  - Hvilke øvelser er best for å trene vekk magefettet?
  - Brenner jeg flere kalorier hvis jeg trener i varmen?
  - Spisedager i helgene?
  - Hvordan øke forbrenningen igjen?
  - Er nøtter bra mat i et sunt kosthold?
  - Fett på sidene av magen/ryggen, får det ikke bort!
  - Hva er den perfekte slankepulsen?
  - Hvordan bør astmatiker/allergiker trene for å bren
  - Kroppens tilpasningsevne, forbrenningen går ned?
  - kan jeg kutte ut maten etter trening og slanke meg
  - Antall kilo og kalorier, trener men går ikke ned i
  - Kan man spise hva man vil etter trening?
  - Frustrert over vektøkning ved spinning
  - alternativ forbrenningstrening når været er for då
  - Jogge, gå eller sykle?
  - Hvor mange kalorier forbrenner man ved å spise isb
  - Vil denne treningen få magen litt mindre?
  - Vil daglig trening bryte ned musklene?
  - Forbrenning og bygging
  - Frukt og blodsukker - fare for diabetes?
  - Trene vekk fettet nederst på magen?
  - Hvor effektiv er jogging?
  - Ønsker å gå ned 7 kilo
  - Hva brenner jeg flest kalorier av?
  - Vil dette slankeopplegget fungere?
  - Liste over kalorier forbrent ved de forskjellige t
  - Trimmer jeg riktig?
  - Forbrenner man flere kalorier i badstu?
  - Hofter
  - Kan slanking ødelegge forbrenninga?
  - Hvor mye forbrenner jeg?
  - Hvilken puls forbrenner jeg mest på?
  - Hvor mye forbrenner jeg med spinning?
  - Hurtig forbrenning?
  - Trener uten pauser, bedre utholdenhet?
  - Fett, men ikke muskler!
  - Forbrenning. Igjen...
  - kommer ingen vei
  - lav forbrenning?
  - Fortere slank med kaffe?
  - Dårlig forbrenning?
  - Mindre fett på brystet?
  - Vann i kroppen! Hva gjør jeg?
  - Roing/snus
  - Hvor lang tid tra det før jeg går ned i vekt?
  - Dårlig rygg, ingen aktivitet, vil slanke meg
  - Fett på magen som ikke går bort
  - riktig puls for fetttforbrenning
  - Bedre å gå i kupert terreng enn å jogge?
  - Hvorfor svetter noen mer enn andre
  - Nå stopper det opp....
  - Styrketrening og fettforbrenning, hva er mest effe
  - Fettforbrenning og Powerwalk
  - Flere kalorier forbrent med cross-over enn tredemø
  - Lavt stoffskifte/mat/trening- jeg går ikke ned!
  - Trening og forbrenning!
  - forbrenningen best om morgenen før frokost?
  - Fortvila, trenger å øke redusert forbrenning
  - Styrketrening og forbrenning, hva er best?
  - trening før frokost bedre for forbrenningen?
  - Hva anbefales som beste trening for forbrenningens
  - Boksing som mosjon?
Annonser



 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2019

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.