Fjalar!  Helse
HJEMGraviditet > Gravid > Kosthold i svangerskapet >

Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Mat og drikke når du er gravid

Mange er ekstra opptatt av matvanene sine når de er gravide. Tidligere har du bare behøvd å tenke på deg selv. Nå har du ansvaret for både deg selv og barnet i magen.


av Nathalie Nilsen    Oppdatert 02.03.2012 20:46:43   

Del på Facebook
annonse

Å spise handler om mer enn bare å bli mett. Maten skal smake godt, og du må få i deg nok næringsstoffer og energi. For at barnet skal vokse og utvikle seg, behøver du mer mat enn ellers. Du behøver ikke så veldig mange flere kalorier, men du behøver for eksempel mer vitaminer og mineraler. Det får du i deg når du spiser sunt og variert.

Ulik mat inneholder ulike næringsstoffer, som proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler. Det er derfor du bør spise variert.

Siden det er flest hverdager, er sunne og regelmessige måltider i hverdagen det som betyr mest for din og barnets helse. I løpet av en uke bør du ha spist allsidig og sunt. Av og til kan du også skeie ut og spise litt søtsaker og snacks.

Noen råd om gode matvaner mens du er gravid

•Spis «fem om dagen» – tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt.

•Velg kokte eller bakte poteter fremfor pommes frites.

•Spis grove korn- og brødvarer.

•Spis fisk to-tre ganger i uken.

•Velg magre kjøtt- og meieriprodukter.

•Velg grove kornprodukter – gjerne fullkornsvarianter.

•Velg myk vegetabilsk margarin eller olje.

•Kutt ned på inntaket av sukker.

•Vær varsom med salt.

•Se gjerne etter produkter merket med Nøkkelhullet. De inneholder mindre fett, salt og sukker og mer fiber enn andre produkter av samme type.

Drikke

Drikk vann til maten og som tørstedrikk. Drikk gjerne også 1-2 glass melk om dagen, helst skummet eller ekstra lett. Maks 1-2 kopper kaffe eller 3-4 kopper vanlig te. Du bør begrense inntaket av cola.

Hvor mye skal jeg spise?

I gjennomsnitt trenger du så mye ekstra mat hver dag:

•Første trimester: En frukt, for eksempel ett eple.

•Andre trimester: Ett mellommåltid, for eksempel en brødskive eller en frukt.

•Tredje trimester: To mellommåltider, for eksempel havregrøt og en frukt.

Opp i vekt

Å gå passe opp i vekt er bra for både din og barnets helse. Vanlig vektøkning er mellom 11 og 16 kilo. Vekten øker oftest mest i siste del av svangerskapet. Dersom du i utgangspunktet er overvektig, er det i orden om du bare går opp noen få kilo.


Du bør ikke slanke deg når du er gravid.

Kilde:www.helsedirektoratet.no


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2018

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.