Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Fordeler >
Relateret tema
  - Endre ditt liv
  - Ha det moro
  - Se yngre ut

Sponsede linker

Barn i magen fra A til Å
Boka tar for seg både tida før og etter du blir gravid, barseltida og de første ukene etter fødselen.

Proteinfabrikken
Proteinfabrikken er Norges største produsent og leverandør av kosttilskudd og sportsernæring.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Tren og bli glad og gammel!

Visste du at det å la være å trene er like farlig som å røyke? Og at du blir gladere, får mere krefter og kanskje lever du lengre hvis du trener litt hver dag?


av Kristin Børve    Oppdatert 22.02.2012 11:33:05   

Del på Facebook
annonse

Enten du er med på fotballaget, svømmelaget, løper, danser, leker aktivt eller driver andre former for idrett, så er det kjempeviktig for kroppen din at du fortsetter med det. Når du trener, får du mere krefter, du føler deg gladere, og du blir så klart sprekere og sterkere. Hvis du fortsetter med å trene når du blir voksen, kan det til og med føre til at du blir mindre syk når du blir voksen og gammel. Det kan også bety noe for hvor gammel du blir.

Bli glad i kroppen din


Dessuten er det lettere å bli glad i kroppen sin når du ser og tenker på hvor mye kroppen din faktisk klarer. Se bare på hvor flink du er til å bli bedre når du øver på noe. Bare tenk på hvor flott det er at det går an å lære seg å sykle, gå på ski, svømme, danse og sparke fotball. Eller bare at du kan gå, hoppe eller løpe! Kanskje kan du alt det der, kanskje kan du mer, og kanskje holder du på med å lære deg noe av det. Uansett er dette viktige aktiviteter som du bør ta deg tid til.

De som ikke trener, kan oppleve det motsatte av det de som trener gjør, nemlig at de blir oftere syke, blir svakere, får flere vondter og kan lettere bli triste og slitne. Å la være å trene er faktisk like farlig som å røyke!

Trening skal være gøy


Samtidig er det veldig viktig at du ikke trener for mye, for det går også an. Spesielt gjelder dette hvis du er veldig opptatt av å bli god i en spesiell idrett, og du hele tiden trener på det samme. Husk at trening skal være gøy; du skal like det du holder på med. Dette er noe du gjør for deg selv, og det som teller, er hvordan du føler deg når du trener. Noen ganger holder vi kanskje på med en idrett vi egentlig ikke liker. Da kan det være lurt å prøve å finne ut hvilke andre idretter som finnes der du bor. Kanskje liker du ikke å spille fotball, men synes ishockey, dansing eller svømming er kjempemoro? Det kan være lettere å fortsette med treningen hvis du har noen du liker å trene sammen med.

Spis sunn mat og let etter rumpetroll



Når du trener, er det ekstra viktig å spise sunn mat. Mat som gjør kroppen sterkere og gir deg nye krefter. Sunn mat, som masse grønnsaker, havregryn, fisk, egg, kjøtt, melk og frukt for eksempel.

Trening behøver ikke bare være organisert trening under ledelse av trener og sammen med laget. Det kan også være å gå i skogen for å lete etter rumpetroll, dra på sykkeltur med mamma, leke sisten og ball over tak med vennene dine, svømme en tur sammen med en voksen, gå på skitur med bestefar, eller å gå på tur med hunden til naboen.

Finn ut hva du liker å gjøre - og gjør det!


Det er mange måter å trene på. Det viktigste er å finne en - eller kanskje helst flere - måter å trene på som du liker så godt at du ikke slutter med det. Alt er bedre enn ingenting, men de som har god peiling på hvor mye barn skal trene, sier at en og en halv time bør vi røre på oss hver dag. Da kan det være for eksempel at det tar en halv time å gå til og fra skolen, at du spiller volleyball med vennene dine i en halv time, leker sisten i et kvarter og går tur med hunden din i et kvarter. Vips, så har det gått en og en halv time, og du har kanskje bare hatt det gøy hele tiden.

Kilde:www.nhi.no


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.