Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Aktiviteter >
Relateret tema
  - Aerobics
  - Basketball
  - Dansing
  - Golf
  - Jogging
  - Løping
  - Rulleskøyter
  - Ski
  - Skøyter
  - Spasering
  - Spinning
  - Svømming
  - Sykling
  - Tennis
  - Yoga

Sponsede linker

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Barn i magen fra A til Å
Boka tar for seg både tida før og etter du blir gravid, barseltida og de første ukene etter fødselen.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Råd og anbefalinger om fysisk aktivitet

Voksne bør være aktive minst en halv time hver dag.


av Kristin Børve    Oppdatert 29.02.2012 09:55:42   

Del på Facebook
annonse

30 minutter fysisk aktivitet av moderat karakter daglig er helsemyndighetenes anbefalinger. Dette betyr ikke at man må trene hardt en halvtime for å få bedre helse. En økning i aktivitetsnivået i form av økt intensitet og/eller varighet vil gi større helsegevinst.

Voksne og eldre bør i følge anbefalingene helst være i aktivitet minst 30 minutter hver dag. Barn bør få dobbel dose ( minst 60 minutter ).


Hvorfor gir vi dette rådet?

Mengden som skal til for å oppnå en helsegevinst synes ikke å ha noen nedre grense. Dermed kan det hevdes at all aktivitet er bedre enn ingen. Imidlertid er anbefalingene basert på at det er en klar og sterk sammenheng mellom regelmessig fysisk aktivitet og god helse.


Dette gjelder for eksempel i forhold til forebygging av hjerte- og karsykdom, type 2-diabetes , høyt blodtrykk , enkelte typer kreft og kognitiv funksjon . Personer som er fysisk aktive er mindre syke sammenlignet med personer som er inaktive. Vi vet at fysisk aktivitet av moderat karakter som tilsvarer 30 minutter daglig eller 3,5 timer i løpet av en uke vil gi betydelig helsegevinst.

Hvordan klare å nå anbefalingene?


Noen mener at anbefalingene om 30 minutter fysisk aktivitet om dagen er uoppnåelig for de fleste i dagens samfunn.

Helsemyndighetene kunne nok vært flinkere til å forklare hvordan man kan få anbefalingene for fysisk aktivitet til i hverdagen. Det er summen av aktiviteten som er avgjørende, og i løpet av en uke er det flere modeller man kan bruke for å oppnå gjennomsnittlig 30 minutter daglig fysisk aktivitet av moderat karakter.

For eksempel vil man nå anbefalingene for fysisk aktivitet ved å gå 30 minutter mandag, 30 minutter onsdag, 30 minutter fredag, og en time både lørdag og søndag. 30 minutter kan høres mye ut, men aktiviteten kan også deles opp i løpet av dagen. Det er et veldig viktig budskap. Anbefalingene inkluderer både trening som aerobics eller en skitur og samlet hverdagsaktivitet, rask gange til buss eller barnehage teller også.




Kilde:www.helsedirektoratet.no


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.