Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Aktiviteter >
Relateret tema
  - Aerobics
  - Basketball
  - Dansing
  - Golf
  - Jogging
  - Løping
  - Rulleskøyter
  - Ski
  - Skøyter
  - Spasering
  - Spinning
  - Svømming
  - Sykling
  - Tennis
  - Yoga

Sponsede linker

Barn i magen fra A til Å
Boka tar for seg både tida før og etter du blir gravid, barseltida og de første ukene etter fødselen.

Proteinfabrikken
Proteinfabrikken er Norges største produsent og leverandør av kosttilskudd og sportsernæring.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Tips for å holde familien sunn og aktiv

Trenger du nye ideer for å holde familien i aktivitet? Eller forslag til hvordan du skal få barna til å bli mer interessert i sunn mat? Prøv disse!


av Kristin Børve    Oppdatert 22.02.2012 11:25:21   

Del på Facebook
annonse

•Vær et godt eksempel ved selv å være fysisk aktiv. Inspirer og få med deg resten av familien. Lek sammen med barna dine! Gå en tur, spill fotball, lek "boksen går" eller "rødt lys" - ha det gøy!

•Begrens skjermtid - la ikke TV-en, PC-en eller spillkonsollen stjele tid dere kunne brukt til aktivitet og lek.

•Etabler faste rutiner. Sett av bestemte tider på dagen til å være i fysisk aktivitet. Gå, sykle, svøm, spill fotball, gå på ski - finn aktiviteter dere liker å gjøre. Voksne trenger minst 30 minutter med fysisk aktivitet hver dag, og barn trenger minst 60 minutter med fysisk aktivitet hver dag.

•Arranger en aktivitetsfest! Sørg for at neste fødselsdagsfest har fysisk aktivitet som tema. Arranger "OL" i hagen, gå på bowling eller finn andre aktiviteter. Mange idrettslag og foreninger tilbyr også arrangement rundt fødselsdagsfester. I tillegg finnes ulike typer lekeland osv.

•Lag ditt eget hjemmegym! Du må ikke ha tredemølle og dyrt utstyr - løp i trappene, bruk hermetikkbokser til vekter, ta armhevinger, kroppshevinger, benhev, diagonalløft eller dips - mulighetene er mange bare du er kreativ. La barnet få vite at du er aktiv, og at du har en positiv holdning til å være i aktivitet.

•Hjelp barnet å finne en aktivitet det liker.

•Utforsk nærmiljøet - hvilke muligheter til fysisk aktivitet har dere?

•Gi gaver som oppfordrer til aktivitet! Det kan for eksempel være treningsutstyr, klippekort i svømmehallen, eller et kurs i en bestemt aktivitet.

Tips for et sunnere kosthold

•La barnet delta i matlagingen.

•Sørg for at porsjonen er tilpasset barnets alder.

•Inkluder minst en type mat som du vet barnet liker.

•Dekk bordet pent, og skap en hyggelig stemning. Ikke spis foran TV-en.

•La barnet gå fra bordet dersom det er ferdig eller har mistet interessen.

•Tolerer at barnet oppfører seg som et barn. Barnet vil uansett lære av dine manerer.

•Spis frukt eller grønnsaker dersom dere er sultne mellom måltidene. Dette reduserer sjansen for overspising.

•Bruk rent kjøtt, fjærkre, fisk, linser og bønner som proteinkilder.

•Oppfordre hele familien til å drikke vann.

•Begrens inntaket av sukker og mettet fett.

•Bruk meieriprodukter med lavt fettinnhold.

•Ikke bruk mat eller godteri som belønning.

•Ikke krev at barnet spiser opp alt på tallerkenen. Er barnet mett, bør det ikke spise mer.

Flere råd



Tidligere har vi gjengitt Helsedirektoratets råd for å øke fysisk aktivitetsnivå blant større barn og ungdom, og rådene de har utviklet for å øke det fysiske aktivitetsnivået hos småbarn.

Har du ikke overskudd til å trene? Du får ikke overskudd uten å trene.

Kilde:www.nhi.no


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.