Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Aktiviteter >
Relateret tema
  - Aerobics
  - Basketball
  - Dansing
  - Golf
  - Jogging
  - Løping
  - Rulleskøyter
  - Ski
  - Skøyter
  - Spasering
  - Spinning
  - Svømming
  - Sykling
  - Tennis
  - Yoga

Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Kom i gang-program

Her er et treningsprogram for deg som ikke trener, men som gjerne vil komme i gang. Målet er å øke kondisjonen i løpet av fire uker ved å gå. Det kan også brukes om du vil gå ned i vekt eller slanke deg.


av Bjørn Johansen    Oppdatert 30.03.2010 21:26:45   

Del på Facebook
annonse

Det er viktig at du går raskt, og har en viss puls. Gå gjerne i oppoverbakke og sammen med andre. Tempoet bør være så høyt at du akkurat klarer å holde en samtale. Dette er eksempler, men vær kreativ og tilpass aktivitetene til hverdagen din.

Uke 1-4: Mål: til sammen 30 minutt fysisk aktivitet aktivitet om dagen

Hvordan få det til?
Gå raskt til butikken 15 min.
Gå av bussen ett stopp før: 15 min

Uke 5-9 Mål: til sammen 45 minutt fysisk aktivitet om dagen

Hvordan få det til?
Gå raskt til butikken: 15 min.
Gå av bussen ett stopp før: 15 min
Rask gåtur om kvelden: 15 min

Uke 10- 13 Mål: til sammen 60 minutter fysisk aktivitet om dagen

Hvordan få det til?
Gå raskt til butikken: 15 min.
Gå av bussen ett stopp før: 15 min
Rask gåtur om kvelden: 30 min



Mosjonstips

  • Sjekk om arbeidsplassen din har trening i arbeidstida, eller sponser treningskort andre steder. Hvis ikke, gjør sjefen din oppmerksom på at arbeidstaker plikter å vurdere fysisk aktivitet som et HMS-tiltak i følge arbeidsmiljøloven.


  • Har du barn, gå sammen med dem til barnehagen og skolen.


  • Dropp kafèturen, gå heller en tur sammen/eller: Kombiner kafé-turen med en rask gåtur i forkant.



Anbefalinger for fysisk aktivitet
Voksne og eldre bør helst være i aktivitet minst 30 minutter hver dag. Aktiviteten kan deles opp i mindre bolker, for eksempel 3x10 minutt eller 2 ganger et kvarter.

Eksempler på aktivitet er rask gange og dans eller andre aktiviteter som er litt anstrengende og hvor du blir andpusten. Barn og unge bør få dobbel dose. 60 minutter om dagen gir god mosjon og bidrar til bedre koordinasjonen.


Kilde:Helsedirektoratet


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2018

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.