Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Aktiviteter >
Relateret tema
  - Aerobics
  - Basketball
  - Dansing
  - Golf
  - Jogging
  - Løping
  - Rulleskøyter
  - Ski
  - Skøyter
  - Spasering
  - Spinning
  - Svømming
  - Sykling
  - Tennis
  - Yoga

Sponsede linker

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Vinteraktiviteter for barn

Vinteren er en perfekt årstid for utelek og aktivitet, og de fleste barn fryder seg når snøen kommer. Her finner du tips til aktiviteter store og små kan gjøre sammen.


av Marit K. Johnsen    Oppdatert 08.03.2010 09:30:42   

Del på Facebook
annonse


Aktivitetstips for småbarnsalderen 1-5 år
Småbarnsalderen er en viktig periode for læring av de grunnleggende bevegelsene. Dette skjer best gjennom allsidig bevegelseserfaring i et variert fysisk miljø.


  • Bevege seg på forskjellig underlag på beina, hard snø, is, dyp snø, snøhauger.

  • Ake på rumpa eller på akebrett, gjerne med mamma eller pappa som passasjer

  • Grave snøhule og bygge snømann

  • Gå på skitur, gjerne med pulk som sikring og tålmodige foreldre, tenne bål, bygge hopp

  • Prøve seg på slalåmski og gå på skøyter- husk bruskassa til å støtte seg på og tykke ullsokker.


De minste barna må passes spesielt godt på av voksne når det er kaldt. Pulk anbefales ikke for barn under seks måneder, og ikke når det er under minus 10 grader.

Aktivitetstips for barn i småskolealderen 6-9 år

Skolebarn trenger flere og mer varierte muligheter for å være i fysisk aktivitet. Mange ønsker mer tid til fysisk aktivitet og flere varierte og utfordrende lekemuligheter


  • Skileik - bygge hopp, kuler og staup, slalåmløype

  • Snøhulebygging og en stor flott borg

  • Ake - lengre og brattere bakker, kongen på haugen

  • Skiturer med god tid og tålmodige foreldre – tenne bål, bygge hopp – kanskje spennende med hodelykt om kvelden

  • Slalom og snowboard, skogsløyper og humpedumeløyper

  • Gå på skøyter - kunstløp og flyvern eller hockey og kølle



Aktivitetstips for barn i alderen 10-12 år

De eldste barna er inne i en rolig vekstperiode og behersker normalt de grunnleggende bevegelsene. De har bevegelseserfaring og forutsetninger for å lære seg teknikker og ferdigheter i ulike aktiviteter og idretter.

  • Langrenn, slalåm, snowboard, hopp, skøyter i alle varianter

  • Skileik - bygge hopp, kuler og staup, slalåmløype

  • Skitur med overnatting i telt eller snøhule for de tøffeste

  • Isfisketur - husk varme klær!



Hvor kaldt er for kaldt?

Det finnes ingen nasjonale anbefalinger for når det er for kaldt å la barn være ute. Temperaturen på gradestokken gir ikke alltid et riktig bilde av hvor kaldt det egentlig er. Kulden vi kjenner på huden vil være avhengig av både vindhastighet og luftfuktighet, så vel som selve lufttemperaturen. Mye vind og høy luftfuktighet vil gi økt risiko for forfrysninger og nedkjøling.

I følge yr.no vil minus 10 grader og vindstyrke 3m/s (svak vind) føles som minus 15 grader. Øker vinden til 9 m/s (laber bris), føles det som minus 20 grader. Ved sterk vind bør barn holdes inne selv om temperaturen ikke er så lav.
Les mer om påkledning og forfrysning i artikkelen Slik holder man varmen i kaldt vær

Barn som har alvorlig astma eller er hjertesyke kan ikke være for lenge ute når det er kaldt. Foreldre bør også gjøre personalet i barnehage, SFO og skole oppmerksom på at barna har spesielle behov.


Anbefalinger for fysisk aktivitet og barn

Alle barn og unge børe få mest mulig tid til variert fysisk aktivitet,
og minst 60 minutter hver dag. Det er bare positivt hvis aktiviteten foregår utendørs.

Aktiviteten bør være så allsidig og engasjerende som mulig for å utvikle alle sider av den fysiske formen som utholdenhet, muskelstyrke, bevegelighet og motoriske ferdigheter.

Foreldre er de viktigste rollemodellene til barna opp til en viss alder, og foreldrenes aktivitets- og mosjonsvaner har stor betydning for barns aktivitetsnivå.



Kilde:Helsedirektoratet


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2018

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.