Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Aktiviteter >
Relateret tema
  - Aerobics
  - Basketball
  - Dansing
  - Golf
  - Jogging
  - Løping
  - Rulleskøyter
  - Ski
  - Skøyter
  - Spasering
  - Spinning
  - Svømming
  - Sykling
  - Tennis
  - Yoga

Sponsede linker

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Barn i magen fra A til Å
Boka tar for seg både tida før og etter du blir gravid, barseltida og de første ukene etter fødselen.

Proteinfabrikken
Proteinfabrikken er Norges største produsent og leverandør av kosttilskudd og sportsernæring.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Sykling

Sykling er en av de raskeste veiene for å få hjertet i god form. Selv om du ikke har vært på en sykkel siden barndommen er klisjeen sann: sykling er en ting du aldri glemmer.


av Ingrid Korneliussen    Oppdatert 12.07.2006 19:57:45   

Del på Facebook
annonse

Å begynne

Du kan forsterke selvtilliten og kondisen ved å starte på en ergometersykkel, som lar deg bli vant til sykkelsetet og forsterker lårmusklene og hjertesystemet uten å bekymre deg for veifarer og balanse.

Du vil kanskje ta en sykkeltime hvis du aldri har vært på en sykkel før. Du vil lære hvordan å sitte skikkelig på sykkelen, og ta vare på den. En advarsel: å sitte for langt framme på sykkel for lenge kan presse sammen nerver og blodkar, og med tiden føre til seksuelle problemer, spesielt impotens. En profesjonell kan evaluere og rette på holdningen: spesielle designet eller polstrete seter kan også hjelpe. Hvis du merker kribling eller økende smerte må du stoppe og kontakte en lege.

Hvis du ikke har en sykkel kan du leie en fra en sykkelbutikk. Hvis du kjøper en må du få forhandleren til å lære deg hvordan håndtere sykkelen. Du vil ikke være 20 mil hjemmefra, med et punktert dekk og ingen aning om hvordan å reparere det.


Målområder

Sykling er en ypperlig måte å forbrenne mange kalorier. Denne sporten bygger muskler, spesielt leggmuskler, rumpemuskler og lårmuskler. Den forbedrer også hjertet ditt. En nylig undersøkelse viste at bare ved å trene kraftig i 30 minutter, som for eksempel sykling, seks ganger i måneden reduserer sjansen for tidlig død med 56 %. Og siden sykling er diskret mot leddene kan du sykle så mye du vil med liten sjanse for skade, selv om du har ledd eller ryggproblemer.


Oppvarming og nedkjøling

Før du begynner syklingen, sykle i et rolig tempo i fem til ti minutter, til du begynner å svette. Dette varmer opp musklene dine, og øker hjerterytmen din.
Før slutten av syklingen, senk tempoet for å la hjerterytem gradvis minke til den normale rytmen.

Husk på å strekk ut de følgende muskelgruppene etter du har varmet opp og igjen etter trening for å forbedre fleksibiliteten og forebygge ømhet:

Leggmuskler, rumpemuskler, lårmuskler og ryggmuskler.

Kilde:Self.com


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.