Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Aktiviteter >
Relateret tema
  - Aerobics
  - Basketball
  - Dansing
  - Golf
  - Jogging
  - Løping
  - Rulleskøyter
  - Ski
  - Skøyter
  - Spasering
  - Spinning
  - Svømming
  - Sykling
  - Tennis
  - Yoga

Sponsede linker

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Barn i magen fra A til Å
Boka tar for seg både tida før og etter du blir gravid, barseltida og de første ukene etter fødselen.

Proteinfabrikken
Proteinfabrikken er Norges største produsent og leverandør av kosttilskudd og sportsernæring.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Aerobic

Selv om all aktivitet som hever hjerterytmen din faglig sett er aerobic(som betyr ”med oksygen”), ser de fleste mennesker på aerobic som ett av tilbudene som treningsklubber tilbyr. Aerobic er en miks av dans og taktmessig kroppsøving, som har en hovedr


av Ingrid Korneliussen    Oppdatert 02.07.2006 16:00:10   

Del på Facebook
annonse

Denne miksen av dans og taktmessig kroppsøving har en hovedretning med mange variasjoner, som step aerobic og tempoaerobic som er påvirket av alt mulig fra jazz til hip-hop og funk. De henter og inspirasjon fra annet, som for eksempel boksing og gamle militærøvelser.


Å begynne

Man trenger ikke noe tidligere kunnskap for å drive med aerobic, for instruktøren (enten i en treningsklubb eller på en aerobicvideo) guider deg gjennom alle delene av treningen, også oppvarmingen og avkjølingen. Siden det er stor variasjonsbredde på aerobic-klassene, fra nybegynner til høyere nivå, er det et tilbud for mennesker uansett hvilket nivå din kondis er på. Og takket være de forskjellige nivåene er det små sjanser for at du blir lei av aerobic. Hvis du foretrekker å trene hjemme, er det tusenvis av mosjonsvideoer å velge mellom. Mange av disse kan du leie, så du kan prøve før du kjøper en.


Målområder

Målet med aerobic er å styrke musklene og forbrenne kalorier. Aerobic er spesielt effektivt hvis du vil gå ned i vekt, fordi det er fokus å være i bevegelse kontinuerlig og holde en høy puls. I tillegg vil du merke større utholdenhet i andre aerobicøvelser som spasering, løping, in-line skøyting og skigåing.


Oppvarming og avkjøling

De fleste aerobicinstruktørene vil ha en oppvarming i begynnelsen av timen. Hvis de ikke gjør det, sykle på ergometersykkel, jogg rundt i lokalet eller gå til aerobictimen. Det tar 5 til 10 minutter å varme opp musklene dine, få pulsen høy og begynne å svette (et tegn på at du er klar til å forsette).
Det er viktig å kjøle ned kroppen for å la pulsen gradvis bli normal igjen. Hvis ikke instruktøren har med en avkjøling i timen, bør du gjøre det selv ved å spasere rundt i aerobicstudioet eller sykle på en ergometersykkel i rolig fart.


Husk på å strekk ut de følgende muskelgruppene etter du har varmet opp og igjen etter trening for å forbedre fleksibiliteten og forebygge ømhet:

Biceps, triceps, lårmusklene, hoftemusklene og armmusklene.

Kilde:Self.com


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.