Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Vekt & Kosthold >
Relateret tema
  - Mineralerguide
  - Ned i vekt
  - Vitaminguide

Sponsede linker

Barn i magen fra A til Å
Boka tar for seg både tida før og etter du blir gravid, barseltida og de første ukene etter fødselen.

Proteinfabrikken
Proteinfabrikken er Norges største produsent og leverandør av kosttilskudd og sportsernæring.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Gi barna sunne kostholds- og mosjonsvaner

Generelle tips om det daglige kostholdet og hvordan du som forelder kan oppmuntre til fysisk aktivitet.


av Kristin Børve    Oppdatert 01.03.2012 11:38:04   

Del på Facebook
annonse

Generelle råd om fysisk aktivitet for barn

Barn og unge bør få mest mulig tid til fysisk aktivitet og være fysisk aktive minimum 60 minutter hver dag. Aktiviteten kan deles inn i kortere perioder i løpet av dagen.

•Aktiviteten bør være så allsidig og engasjerende som mulig for å utvikle alle sider ved den fysiske formen som utholdenhet, muskelstyrke, bevegelighet og motoriske ferdigheter.

•Barn er naturlig aktive, la dem utfolde seg.

•Gi ros og oppmuntring. Ikke still for store krav.

•Barna må få være med å bestemme. Aktiviteter må være på barnas premisser.

•Stimuler til lek, nysgjerrighet og utforskertrang. Vær med selv, ikke bare stå å se på.

•Å være ute er den beste garanti for at barn og unge er fysisk aktive.

•Barn må få føle gleden ved å være i bevegelse.

•Fysisk aktivitet må bli en del av hverdagen.

•Barn med god motorikk er mer populære og mindre aggressive.



Generelle tips om kosthold for barn

Tilgjengelighet er viktig i forhold til hva man spiser. Sørg for at det alltid er grønnsaker og frukt hjemme, gjerne oppskåret liggende klart i kjøleskapet. Det også lurt at godterier og søtsaker ikke er tilgjengelig hele tiden.

•Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig.

•Velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites.

•Spis grove korn- og brødvarer.

•Bruk gjerne fisk til middag 2-3 ganger i uken og fiskepålegg ofte.

•Velg magre kjøttprodukter til middag og som pålegg.

•Velg skummetmelk, lettmelk eller ekstra lett melk og andre meieriprodukter med mindre fett.

•Velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør.

•Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri.

•Vær forsiktig med salt.

•Vann er den beste tørstedrikk. Dersom du har vann lett tilgjengelig, har du mye lettere for å huske på å drikke det. Ha alltid en mugge med vann stående kjølig hjemme eller på arbeidsplassen. Frisk gjerne vannet opp med sitronskiver eller skiver av slangeagurk.

Variert kosthold dekker behovet for næringsstoffer.

Kilde:www.helsedirektoratet.no


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.