Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Vekt & Kosthold >
Relateret tema
  - Mineralerguide
  - Ned i vekt
  - Vitaminguide

Sponsede linker

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Barn i magen fra A til Å
Boka tar for seg både tida før og etter du blir gravid, barseltida og de første ukene etter fødselen.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Unngå overvekt

Det å opprettholde normalvekt, unngå overvekt og fedme og være fysisk aktiv, er en viktig måte å minske risikoen for flere kroniske folkesykdommer på.


av Kristin Børve    Oppdatert 29.02.2012 09:49:09   

Del på Facebook
annonse

Balansen mellom energiinntak fra maten og energiforbruk ved fysisk aktivitet er helt avgjørende for om man holder kroppen i vektbalanse, eller går opp eller ned i vekt. Mange inntar mer energi enn de forbruker.


Regelmessig fysisk aktivitet - minst 30 minutter moderat intensitet per dag - reduserer risiko for overvekt og fedme. Aktivitet utover dette har trolig ytterligere effekt på risiko for overvekt og fedme. Fysisk aktivitet vil i tillegg bidra til å fremme og opprettholde god helse og redusere risikoen for flere kroniske sykdommer.


Overvekt øker risikoen for hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft, diabetes type 2, gallestein, muskel- og leddplager. Samtidig viser erfaring at det for de fleste er vanskelig å oppnå varig vektreduksjon når man først har blitt overvektig. Forebygging av overvekt er derfor av stor betydning.


Mange overvektige


Forekomsten av overvekt og fedme har økt betydelig i de fleste aldersgrupper i befolkningen de siste 20 årene. Mellom 15 og 20 prosent av alle voksne anslås nå å ha fedme (kroppsmasseindeks over 30).


En stor andel av befolkningen har mindre enn 30 minutter fysisk aktivitet om dagen, og mange er så lite fysisk aktive at de regnes for inaktive.


I en begrenset periode med vektreduksjon kan man kombinere økt fysisk aktivitet med energiredusert diett med lavt innhold av fett og/eller karbohydrat som gir 2,1-2,4 MJ (500-1000 kalorier) mindre per dag enn beregnet energibehov.


Forebygging og vektreduksjon


Rapporten "Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer" omtaler faktorer som kan påvirke risiko for overvekt og fedme, basert på systematiske kunnskapsoppsummeringer. Det er vurdert forskjellige matvarer, matvaregrupper, sammensatte kosthold, kosttilskudd og fysisk aktivitet. Man konkluderer med at det er overbevisende eller sannsynlig dokumentasjon for en årsakssammenheng mellom følgende forhold og risiko for vektøkning, overvekt og fedme:


Forebygging av overvekt og fedme


Et kosthold basert på matvarer med lav energitetthet vil redusere risiko for overvekt og fedme. Samtidig vil et kosthold basert på matvarer med høy energitetthet øke risiko for overvekt og fedme.

•En gjennomsnittlig energitetthet i kostholdet på omkring 525 kJ (125 kcal) per 100 gram regnes som en lav energitetthet. Matvarer med høy energitetthet er definert som matvarer med mer enn omkring 950 kJ-1150 kJ (225-275 kalorier) per 100 gram.

•Regelmessig fysisk aktivitet - minst 30 min moderat intensitet per dag - reduserer risiko for overvekt og fedme. Aktivitet utover dette har trolig ytterligere effekt på risiko for overvekt og fedme.

•Drikke med tilsatt sukker øker risiko for overvekt og fedme.

•Fast-food øker risiko for overvekt og fedme.

•Brysternæring reduserer risiko for overvekt og fedme senere i livet for barnet.


Vektreduksjon


•En energiredusert diett basert på lav-fettholdige eller lav-karbohydratholdige matvarer som gir 2,1-4,2 MJ (500-1000 kalorier) mindre enn beregnet energibehov, vil gi en vektreduksjon på 0,5-1 kilo per uke.

•En reduksjon i porsjonsstørrelse er gunstig for å oppnå vektreduksjon.

•Fysisk aktivitet er gunstig ved vektreduksjon og forebygging av vektøkning etter en vektreduksjon. For å bidra til god vektkontroll og forebygge vektøkning i voksen alder anbefales 60-90 min moderat til hard fysisk aktivitet de fleste dager i uken.

Kilde:www.helsedirektoratet.no


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.