Fjalar!  Helse
HJEMTrim & Fitness > Vekt & Kosthold >
Relateret tema
  - Mineralerguide
  - Ned i vekt
  - Vitaminguide

Sponsede linker

Barn i magen fra A til Å
Boka tar for seg både tida før og etter du blir gravid, barseltida og de første ukene etter fødselen.

Proteinfabrikken
Proteinfabrikken er Norges største produsent og leverandør av kosttilskudd og sportsernæring.

LensWay
- Opp til 50% billigere kontaktlinser - Raske leveranser: 95% av alle ordre sendes innen 20 timer

Gymgrossisten
Gymgrossisten er Nordens største e-handelsplass for trening, mosjon, diett og kosttilskudd.

Kontaktlinser!
YourLenses selger kontaktlinser via internett i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Ønsker du å annonsere?
Klikk her!
Er du sulten selv om du har spist?

Her er forklaringen. Magen din lurer deg.


av Kristin Børve    Oppdatert 28.02.2012 15:45:03   

Del på Facebook
annonse

Er du sulten selv om du egentlig er mett?

Mange tror at tarmene kun arbeider når vi har spist, og at de deretter er i hvilemodus til neste måltid. Det stemmer ikke.

Tynntarmen, der det meste av fordøyelsen og næringsopptaket foregår, er i aktivitet enten den har mat å jobbe med eller ikke.

Hungersammentrekninger

Ved å undersøke personer som faster, det vil si ikke spiser, har forskere sett perioder med markerte, regelmessige sammentrekninger i tynntarmen som varer i 3 -10 minutter og som kommer og går i intervaller på mellom halvannen til tre timer.

Noen merker også at magen rumler, akkurat som når de er sultne. Dermed er det lett å spise oftere enn man har behov for.

– Dette er helt normale tarmaktiviteter, en slags grunnrytme i tynntarmen, som foregår både hos mennesker og dyr. Tyske forskere ga dem i sin tid navnet hungerssammentrekninger, fordi slike episoder med tarmbevegelser oppfattes som sult hos enkelte personer.

Falsk sultfølelse

De fleste av oss merker lite til denne rytmiske bakgrunnsaktiviteten i tynntarmen.

Noen har derimot så ømfintlig tarmsystem at de opplever som plagsomme og forveksler dem med sult.

Fordi disse sammentrekningene kommer før all mat er tatt opp fra tynntarmen, kan de ikke ses på som ekte sultsignaler.


Verst for irriterte tarmer

Personer med irritabel tarm er spesielt utsatt for plagsomme hungerssammentrekninger. Dette ble påvist i en australsk studie på 1990-tallet.

Typiske kjennetegn på irritabel tarm er magesmerter, vekslende avføring med diaré og hard avføring, oppblåsthet og luftplager.

Mellom 8 og 20 prosent av alle nordmenn rapporterer om plager som passer med irritabel tarm.


Mat starter og stopper

Det er ikke slik at alle med irritabel tarm merker hungersammentrekninger, men det er langt flere enn blant friske.

På 1990-tallet gjorde forskningsgruppen hans på Oslo universitetssykehus, Ullevål, en studie på friske for å se om hungersammentrekninger påvirker hvordan magesekken tømmer seg og tynntarmen arbeider etter matinntak. Det ble påvist en svak effekt.

Overraskende nok så forskerne at mat til en viss grad bidrar til å utløse hungerssammnetrekninger i tynntarmen før det vanlige måltidsmønsteret overtar. Dette var ny kunnskap.

Ta tiden!

Det er mulig å sjekke om vi er sultne eller bare har en hungersammentrekning:

Bruk klokke og ta tiden. En hungersammentrekning er et forbigående sug som drar seg gjennom tarmkanalen og merkes i noen minutter, sjelden over 15-20 minutter.

Ordentlig sult derimot vil ikke gå over etter så kort tid.

Enkelte kan imidlertid oppleve at en hungersammentrekning kommer på toppen av vanlig sult, for eksempel når man våkner med tom mage om morgenen. Da blir sultfølelsen sterkere.

Sult er komplisert

Til tross for mye forskning på ernæring og overvekt, har man ikke full oversikt over hvilke mekanismer som kontrollerer sult og metthet hos oss mennesker.

Det hele er et komplekst samspill mellom mellom hjerne, fettvev, lever og mage-tarm-kanal, der både nerveimpulser, hormoner og lokale signalstoffer bidrar.

Et godt eksempel er blodsukkersvingninger. Lavt blodsukker gir vanligvis sultfølelse som raskt går over etter inntak av sukker.

Sulten etter en time

Når vi blir sultne bare en time etter at vi har spist, kan forklaringen være hormonell.

Maten har da passert magesekken, og idet den kommer til tynntarmen, frisettes regulatorsubstanser som insulin.

En kraftig insulinrespons rett etter matinntak kan paradoksalt nok føre til forbigående lavt blodsukker i en til halvannen time. Dette avhenger både av måltidets sammensetning og hvor fort magesekken tømmes hos den enkelte. En magesekk som tømmes raskt, øker sjansen for slike "sult-fenomener".


Tankearbeid og savn

Aktivitetsnivået og energiforbrenning er også avgjørende for hvor fort sultne vi blir. Og det er slett ikke bare fysisk aktivitet som skjerper appetitten. Tungt tankearbeid gjør oss fort sultne.

Forskere har funnet ut at vi har vi en tendens til å spise mer etter at vi har konsentrert oss hardt.

Sult har både en fysiologisk side og en psykologisk side.

- Maten vi spiser har selvsagt mye å bety for metthetsfølelsen. Det er dessuten godt dokumentert at ulik mat gir ulik metthetsfølelse. Men sult kan også være ”sult” etter noe annet enn mat, som for eksempel følelsesmessig nærhet og trygghet, eller et ønske om å bryte kjedsomheten.


Smart med kjedelig mat

Ordet kjedelig er verd å merke seg når vi snakker om metthet, fordi kjedelig mat kan være god medisin mot overspising.

Kjedelig mat metter bedre enn spennende mat. Når vi spiser mat med fantastisk smak, spiser vi gjerne mer enn mat som er kjedelig og mindre smakfull.

Dette er vist i en australsk studie, hvor en rekke matvarer ble rangert etter hvor mye forsøkspersonene måtte spise for å føle seg mette. Det viste seg at croissanter metter bare halvparten så mye som brød, mens brød metter halvparten av hva kokte poter gjør.


Full mage metter

Ifølge samme studie blir volumrik mat, uavhengig av kaloriinnhold, oppfattet som mer mettende enn mat som ikke krever like stor plass i magesekken.

Forklaringen er at en utspilt magesekk virker hemmende på sultfølelsen. Noen tror det hjelper å drikke vann for å fylle opp magesekken for å dempe sultfølelsen. Men dette hjelper lite. Vann renner nemlig tvers gjennom magesekken og ned i tynntarmen.

Kilde:www.fhi.no


ANNONSE
Annonser

 

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017

Informasjon du finner på Fjalar sine nettsider erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell og har ikke forebyggende, helsebevarende eller rehabiliterende mål. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen helsevesenet.